FVJ - en anderledes havnebane [S], 2. del (13 fotos)
God aften igen,
Her begynder så traveturen langs Flottans Varvs Järnväg i Karlskrona. Særligt interesserede kan genfinde lokaliteterne på Google Maps.
Værftsbanen udgik fra østsiden af Karlskrona C i en bue mod syd over Kungsplan:
Blik mod nord: Karlskrona C. Sporet ses ikke i Österleden, men ligger synligt i Kungsplan, 19.06.2013 (nm).
Blik mod syd: Kungsplan er indrettet som busterminal, 19.06.2013 (nm).
Ejendomsgrænsen mellem CWJ og Flottens Bana lå ved Ö. Vittusgatan. Herefter løber sporet på østsiden af Hoglandsparken og langs Norra Kungsgatan:
Blik mod syd: Banen benyttes som parkeringsareal langs Hoglandsparken, 19.06.2013 (nm).
..... og indtil Parkgatan og indfarten til tunnellen under Stortorget:
Nordre tunnelmunding for tunnellen under Stortorget, 19.06.2013 (nm).
"Järnvägstunneln vid Coopmans backe", År ? - Blekinge Museum, Bildnummer: B 196.
Tunnellen skulle være den næstældste jernbanetunnel i Sverige, den ældste er forbindelsestunnellem mellem Stockholms Södra og Stockholms Norra fra 1871.
Norra tunnelmunding. Relief bevidner byggeperioden, 19.06.2013 (nm).
Blik mod nord: Indfarten til tunnellen fra Norra Kungsgatan, 18.06.2013 (nm).
På det højtliggende Stortorget knejser Fredrikskyrkan fra 1744:
Stortorget - Fredrikskyrkan 18.06.2013 (nm).
..... og jernbanetunnellen løber under fotografens fødder og munder ud ved Söndra Kungsgatan og Amiralitetstorget:
Relief over søndre tunnelmunding, Stortorget, 20.06.2013 (nm).
Blik mod syd: Broer for Amiralitetstorget hhv. Alamedan, 19.06.2013 (nm).
1904: Broer for Amiralitetstorget hhv. Alamedan. Desuden ses tunnelmundingen under Klockstapeln i Amiralitetsparken.
Sveriges Tekniska Museet's flickr photostream (Creative Commons).
Blik mod nord: Broer for Alamedan hhv. Amiralstorget samt södra tunnelmundingen, 19.06.2013 (nm).
1904: Broer for Alamedan hhv. Amiralstorget samt södra tunnelmunding. T.v. Trefaldighetskyrkan på Stortorget.
Sveriges Tekniska Museet's flickr photostream.
Nu er det vist tid for en pause; i 3. del fortsætter turen!
Bedste hilsener
Niels