Tegninger og billeder af Solo fabrikken i Sønderborg
Køf 259 ved Solofabriken i Sønderborg fredag den 20. oktober 1978. Klokken er ca. 11.30 og Køf'en er uden bemanding. Mon de er gået til frokost? Eller gået en tur op i byen? Eller måske ligefrem er taget en tur med "Æ Spritte"? Er der en ansvarlig chef til stede, der kan svare på det spørgsmål? Vi giver mikrofonen til driftsområdechef Ove Nygaard, Padborg.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Sønderborg havn, fredag den 20. oktober 1978. Fabrikspladen sagde "FRICHS. 1966 Århus Nr. 870". Rev. 11.4.78. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.[/size][/b]
Ja, men så må jeg jo "tage mikrofonen", for jeg kan ikke snakke mig ud af, at jeg som driftsområdechef (doc) i Driftsområde Padborg fra 1. januar 1973 kl. 0.00 til 31.december 1989 kl. 23.59½ (var dog afgivet til Salgsregion Sydjylland/Fyn fra 1. august 1989 - 31. december 1989 for at "indkøre" denne nye organisation, i hvilken periode min særdeles dygtige funktionsleder for passagertrafik var konstitueret i doc-embedet) har været "ansvarlig chef" på det tidspunkt, hvor billedet er taget. Jeg kan da godt beskrive lidt fra den tid. Solo-fabrikken var en stor og krævende kunde, som vi havde et godt forhold til. I den flotte gule bygning til venstre for "den stationære Köff", var et fornemt kontor for rangerformand på havnen, hvis hovedopgave udover at betjene øvrige havnekunder hele tiden "skulle være på spring", når der skulle udveksles vogne i de to spor på Solofabrikken, som ikke kunne vente, når der blev kaldt. (Ellers var der "sultne vognmænd", der holdt "på spring"). Så, nej, kære Thomas, de er hverken gået i byen eller med "Æ Spritte" med Laurids å mæ Mitte" , men de kan meget vel befinde sig på rangerformandens kontor de 3 mand (af "sikkerhedsmæssige" grunde), der betjente Köff-en, idet de samtidig med indtagelse af en hastig frokost sammen med rangerformanden planlægger eftermiddagens "udtræk" af margarine-vogne til afsendelse med tog 7358, der ifølge min hukommelse afgik ved 16-tiden fra Sønderborg og var en særlig hurtig godstogsforbindelse til det øvrige land. Resterende vogne fra havneområdet og JF-sidesporet på stationen og læssesporene rundt omkring blev afsendt i tog 7362, der afgik ved 18-tiden. Sønderborg var den gang en af landets største vognladningsstationer, dog ikke helt på niveau med Københavns Godsbanegård, Køge, Glostrup og et par stykker mere, som måtte henregnes til "Superligaen". I dag har Sønderborg til gengæld det flotte Alsion, der bl. a. rummer lokaler for Sydjysk Universitet, som spejler sine flotte bygninger i Alssund. På et tidspunkt, jeg har ikke datoen præsent, lukkede Solofabrikken som også andre margarinefabrikker, der dukkede under i "margarinekrigen", og "havnekontoret" blev lukket og lejemålet opsagt. Rangerformanden blev forflyttet til en ledig stilling i Padborg, og med bopæl i Tinglev, var det med hans egne ord, "slet æ så ring endda".
Og så slukkede Thomas for mikrofonen.
Tak fordi I lyttede med.
Ove af Erritsø