Stationsbygning eller krigsfangelejr .
Ja, naturligvis.
jeg kan heller næppe forhindre det. (At du gør opmærksom på..... Det er netop det, der er fidusen, at mange arbejder sammen.)
Når jeg ikke nævnte Holsteins bog, er det for det første fordi, fordi jeg havde glemt den, og for det andet, at Holstein lånte Guldvangs materialer. Holstein er mere militærhistoriker end jernbanehistoriker, og som jeg erindrer sagen - jeg har stadig ikke mit arkiv på mig - bidrog hverken denne eller Skov- og Naturstyrelsen til historien, men de tog imod oplysninger - også med tak. Når vi nu taler kilder, så er der andre. Jeg mindes et lille samtidigt skrift, muligvis gotisk og på tysk, og så er der i et eller andet arkiv en rapport fra nogle officerer, der efter 1920 beså anlæggene, inden de delvist blev sprængt.
Guldvangs kilder var for forbindelsesbanen, Branderup - Øster Terp en lokalmand, der havde boet ved denne. For banen fra Døstrup var det en gammmel sognerådsformand i Hønning ved Arrild. Han havde som barn kommet til at skubbe til en tysk tipvogn, som så endte i Lindet skov efter en tur på flere kilometer. Nær hans gård i Hønning lå der endnu i min tid dels en rulle pigtråd, og der stod en bunkers. Det gjorde der også inde i Toftlund samt endnu en synlig for motorvejen. Inden for de sidste tyve år er i hvert fald mindst en af disse sprængt. Sognerådsformanden sendte Guldvang og undertegnede til en fætter længere østpå, der havde haft sporet gående hen over sin mark. Også han havde bekendte, som han sendte os videre til. Med flere af dem var vi på vandring på åstedet, og Guldvang fotograferede rester af banedæmninger og gennemskæringer samt mangelende sten i et stengærde efter banen osv.
Fra krigsfangelejen findes et postkort sendt af en bevogtningssoldat til sin familie. Det viser adskillige formentlig 600 mm damplokomotiver, og på kortet er der trykt Hilsen fra Fahrgard. Dette kort har ikke andet med krigsfangelejren at gøre, end at det er sendt derfra. Det viser formentlig en mergelbane et eller andet sted på egnen. Desværre er der flere lokaliteter med det navn i Nordslesvig, og de har flere af dem haft mergelspor, men at parre lokomotiver med entreprenører og mergelselskaber har hidtil ikke været muligt. Det er imidlertid en helt anden historie.
Find Guldvangs kort i Jernbanebladet og skan det ind her.
Med venlig hilsen
Bent Hansen.