Stationsbygning eller krigsfangelejr .

af Bent Hansen, 14/6 2013, 21:11 (4210 dage siden) @ Bjarne Hansen

Tak for at du har lagt postkortet ud. Et svar er svært at finde, da du nemlig rør ved et emne, der mig bekendt kun har været omtalt én gang i jernbanelitteraturen.

Historien om dit postkort burde have været med i bøgerne om Haderslev og Åbenrå Amts Jernbaner. Det kom de imidlertid af en eller anden grund ikke. Om forfatteren og forskeren Wilcke ikke opdagede militærbanerne, eller han gemte dem til senere, men aldrig nåede at få historien offentliggjort, ved jeg ikke. Jeg har kun en kommentar om sagen fra hans forfatterkollega Thomassen, og den tyder på første forhold.

Under første verdenskrig frygtede tyskerne en britisk landgang i Esbjerg. Derfor byggede de en forsvarslinje gennem Nordslesvig. Den lå startegisk efter højdepunkter, og for at servicere den måtte man udbygge nettet af Amtsbaner, idet forsvarslinjen kaldet Sikkerhedsstilling Nord til krydsede Haderslev Amtsbaner flere steder, mens Åbnerå Amtsbaner stedvis lå for langt fra linjen til at kunne bruges til anlæg og forsyninger. Amtsbanerne udbyggede med militærbaner, og de suppleredes med normalsporede sidespor til De preussiske Statsbaner i området, foruden at der anlagdes et større net af smalsporede (600 mm) baner.

Blandt andet måtte man forbinde de to Amtsbanesystemer under krigen foruden at man anlagde to større sidebaner. Den ene udgik fra Døstrup og passerede en krigsfangelejr, inden den endte nær det punkt på Åbenrå Amtsbaner, hvor forbindelsesporet til Haderslevnettet udgik.

Du kan finde kort og yderligere oplysninger i en artikel skrevet af Svend Guldvang i det røde jernbaneblad. Artiklen udkom kort tid efter at Wilkes bog, der burde havde behandlet emnet, udkom. Jeg kan ikke kopiere artikelen endsige oplyse årgang og nummer, da jeg pt. er på rejse uden arkiv. Min bærbare rummer kun en brøkdel af mit arkiv og aldrig det, jeg skal bruge.

Siden Guldvangs artikel er der ikke kommet stor mere frem i sagen bortset fra, at man lokalt (Skov- og Naturstyrelsen) har åbnet nogle af de ellers sprængte batterier, hvor brochurerne nævner lidt om banerne.

Der er efterretninger om enkelte tog på strækningerne og endog om en enkelt civil transport. Desuden har dansksindede nordselsvigere oplyst, at banerne brugtes til at køre værdier tilbage til Tyskland lige før Genforeningen. Haderslev Amtsbaner måtte afgive nogle lokomotiver til banerne. Det var ikke de samme i hele perioden, så der var under fem på samme tid. Dertil kom også nogle lokomotiver afgivet til kørsel på militærbanerne på Sylt (Sild.)

Bent Hansen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
TraXion
DB CargoIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak