GÆT - Historisk til lands og til vands
Jeg overvejede om jeg skulle undlade skrive det med Århus fordi de fleste har netop erindring om Jens Bang og H. P. Prior på Aalborg-ruten. Men virkeligheden var den, at DFDS i 1967 bestilte to nye moderne skibe til Aalborg ruten. Første skib var Aalborghus, der i sommeren 1969 blev sat i fart, og da blev Jens Bang flyttet til Århus-ruten. Der afløste den fra 16. august 1969 C. F. Tietgen fra 1928. Fra 19. august 1969 blev H. P. Prior flyttet til Århus ruten i stedet for Hans Broge, der blev solgt året efter til Grækenland. Aalborg-ruten blev frem til april 1970 betjent af først Olav ex Kong Olav V (bygget i Aalborg til København-Oslo ruten) og fra september 1969 Prinesessen ex Prinsesse Margrethe (bygget 1957 til København-Oslo). I april 1970 kom Aalborghus' søsterskib Trekroner til overfarten, som blev nedlagt i september 1970 på grund af manglende opbakning fra kunderne. De stod som oftes i lufthavnen og talte om hvor dejligt det var med en nat-båd til København. Sic Transit Gloria Mundi.
mvh
Bent Mikkelsen
Uha, jeg bøjer mig for overmagten - undskyld at jeg i et øjebliks overstadighed (undtagelsevis ... ) fremturede i min vankundighed! De to ældre Aalborg-bådes kortvarige indsats på Århus-ruten var i den grad gået henover hovedet på mig.
Men hvad kan man forvente af en - på det tidspunkt - 6-årig ?
Trods fascinationen af de smukke skibe ...
Jeg erindrer tydeligt mine forældres beklagen af Københavnerbådenes forsvinden - selvom vi nu altid tog via Kalundborg, når vi skulle besøge familien i København
Også den almindelige hovedrysten over de små "træsko" står klart i erindringen ...
Nå, men igen UNDSKYLD
- og god weekend!
vh
LH