Danske dieselmotorer i udenlandske tog, Spanien

af Niels Munch, 12/2 2025, 00:07 (1 dag, 5 timer, 52 min. siden) @ esni

Resume vedr motorvognene:

4 stk produceret, men en brændt før 1941

RENFE overtager de 3 resterende vogne og bestiller 4 motorer

Præcisering vedr. motorvognene:

Ved "RENFE's overtagelse" skal i denne forbindelse forstås optagelse i RENFE's system, idet alle 4 vogne faktisk eksisterede ved selve nationaliseringen, og dermed var der behov for 4 motorer på bestillingstidspunktet i 1941. At én når at brænde inden ombygningen, der sker i 1943, "er bare ærgerligt". De 3 "overlevende" blev hos RENFE omnummereret fra 202 - 204 til 9200, 9201 og 9202.

Beklager, at jeg har været en smule lemfældig ved inddampningen af referencernes mange ord til mine få :-| .

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak