Danske dieselmotorer i udenlandske tog, Spanien

af Niels Munch, 11/2 2025, 17:17 (1 dag, 17 timer, 17 min. siden)

Hej i Forum,

Ovre på det andet forum har en bruger kastet sig ud i at kortlægge "danske tog i andre lande". Om brugeren medtager eksport og licensproduktion af danske motorer, ved jeg ikke, men "øvelsen" bragte os bl.a. forbi Sebastian Tuschick's website om Frichs: http://www.sebtus.de/hist_frichs_5.html .

Her skriver Sebastian allernederst (oversættelse og uddrag ved mig): Spanien. I 1935 indgik Frichs en licensaftale med det spanske Euskalduna de Construcción y Reparación de Buques de Bilbao, men den spanske borgerkrig (1936-39) forhindrede gennemførelsen samarbejdet, og Frichs modtog kun en ordre på fire erstatningsmotorer til motorvogne, der oprindeligt var udstyret med B&W-motorer. Det var i 1942. Og disse motorer blev ikke licensproduceret.

Så falder mistanken naturligvis på, om der her var tale om samme type B&W motorer 613,5 VL22, med hvilke DSB mistede tålmodigheden i 1940, nemlig dem i Mo 211-212 fra 1935. Hermed var nysgerrigheden vakt!

B&W havde indgået en samarbejdsaftale med en anden af Spaniens virksomheder Maquinista Terrestre y Marítimas (MTM) i Barcelona, som i 1935 havde fået ordre på fire dieselelektriske motorvogne til Madrid-Zaragoza-Alicante jernbaneselskabet (MZA), hvortil B&W leverede de fire 613,5 VL22 motorer på hver 250 hk. Mistanken bekræftet.

[image]
MZA WE 201 - 204 (Automotores Españoles).

Vognene WE 201 - 204, som var de første bogiemotorvogne fra MTA såvel som hos MZA, og de første i Spanien med rullelejer, havde akselfølgen 2'Bo' og 2 vognklasser. I "den kolde ende" kunne etableres overgang til tilkoblet vogn. Tre vogne kunne overtages af RENFE ved nationaliseringen 1941, idet én (som havde været lazaretvogn under borgerkrigen) var brændt. En blev skrottet 1951 efter en kollision, og de sidste to udrangeredes 1969 hhv. 1972, stadig med Frichs 8155 CB motorerne bestilt i 1941.

[image]
En WE i RENFE bemaling (foto: Historisk jernbanearkiv for Madrids jernbanemuseum).

Lidt anderledes gik det med rangertraktorerne TM 201 og 202:

[image]
MTM TM 201 - 202.

Begge blev bygget på initiativ af MTM, der havde indgået licensaftale med Deutsche Werke Kiel (DWK), hvilket de ikke kan løbe fra. TM 201 fik dog en 210 hk B&W motor, hvor TM 202 fik en DWK på 200 hk. MTM lod traktorerne afprøve på MZA, der overtog dem, og begge kom til RENFE i 1941.

[image]
MTM fabriksfoto af rangertraktortypen TM 201 - 202.

Under borgerkrigen havde begge traktorer i pansret tilstand været trækkraft for pansertog.

TM 202 blev solgt til privat firma, som skrottede den engang i 1960'erne, medens TM 201 endnu var i drift hos RENFE i 1966, stadig med sin B&W motor. Den er herefter blevet bevaret i varetægt af jernbanemuseet i Madrid.

Hverken Frichs eller B&W fik del i de lyntogsprojekter, der verserede i Spanien i 1930'erne, men som p.g.a. krigstilstanden aldrig blev realiseret.

Næste kapitel i det dansk-spanske 'togeventyr' blev vel Scandia's gumminæser til RENFE's type 594.

Referencer:
https://trenesytiempos.blogspot.com/2017/12/las-tracciones-termica-y-electrica-en_6.html
https://www.agrupament.cat/albumrenfe/automotors-termics-9201-9203/
https://trenesytiempos.blogspot.com/2017/11/las-tracciones-termica-y-electrica-en_22.html
https://www.agrupament.cat/albumrenfe/tractors-termics-10201-10202/

Så fik Google Translate lige repeteret sine spanskkundskaber :-P .

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak