Vedr. Orientexpresser!
Kære Hans
Du har helt ret med hensyn til "Wagons-Lits Diffusion" (WLD) er nogle ubehagelige bekendtskaber. Men for ca. 10 år siden faldt den såkaldte ”Opel dom” i EU, hvor Opel koncernen tabte en retssag med hensyn til varemærket/logo på bilmodeller. Og det smittede jo selvfølgelig af på modeljernbanehobbyens producenter af CIWL materiel. Trods dette, har nogle åbenbart stadig en afhængighed af WLD?
DJM fik i 1998 ved anskaffelsen af WR 4247 også pålagt nogle restriktioner med, hvormange kørsler man måtte foretage årligt, vistnok 4, før det kostede kassen igen. Årsagen til det kom dertil var jo nok, at vognen blev købt direkte af det daværende CIWL-T og afhentet på deres værksted i Ostende.
Med hensyn til WL 3929 skulle evt. henvendelser negligeres. Kørsel var jo heller ikke på tale dengang den blev færdig i 2015 og blev udstillet.
Selv de franske statsbaners (SNCF) eget CIWL ”blå tog” prøvede WLD at hive penge ud af. SNCF pillede ganske simpelt våbenskjoldene af og erstattede dem med noget ”fake et og andet”. Navnet ”Orientexpress” har SNCF rettighederne til.
Hvordan status er nu ved jeg ikke.
Herunder et billede af en ”noget videre” ændret almindelig sovevogn type YT 3915 til ”Servicevogn” med lukkede harmonikaovergange, nye bogier, Lx/Pullman type dør og påsatte messingbogstaver. Ikke historisk korrekt, men publikum synes jo bare den er flot, passer med resten af toget og udstråler elegance! Man kan jo sammenligne den med Jernbanemuseets YT nr. 3929 i Odense, lidt ”fattig” at se på, men korrekt!
Ankomst af VSOE til Kh 09-04-2013 kl. 1758. Foto: S.G. Dresler.
Steff