Ekstra kontravægt på Litra C

af esni, Frederikssund, 14/11 2024, 08:19 (15 timer, 24 minutter siden) @ KimC

Hej alle!

Er der nogen, der kan forklare mig, hvornår DSB begyndte at påsætte ekstra kontravægte på det forreste drivhjul på Litra C, og hvornår de blev fjernet? Var der en særlig grund til, at de gjorde det, eller var det kun et eksperiment, som ikke blev en succes? Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre, om dette modifikation belv beskrevet i Ingeniøren eller kan findes i nogle værkstedsnotater.


Det er også noget jeg godt ville vide. Da litra C blev konstrueret tog de mange forholdsregler for at få en stille gang i sporet. I William Bay's "dampbibel" skrives at man var opmærksomme på problemet på grund af problemer med flangeslid på K maskinerne.
I den forbindelse undrer de mig at der ikke blev lavet lignende eksperimenter med litra K. Der blev lavet eksperimenter med rundglidere på litra K, på grund af fladglidernes ulemper, men det blev ved eksperimentet.

50 ud af 100 K-maskiner blev ombygget med rundglidere, så det var vel lidt mere end bare et eksperiment?

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MZ1420

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak