Ekstra kontravægt på Litra C

af KimC, 14/11 2024, 08:03 (7 dage siden) @ Stuart Harrod

Hej alle!

Er der nogen, der kan forklare mig, hvornår DSB begyndte at påsætte ekstra kontravægte på det forreste drivhjul på Litra C, og hvornår de blev fjernet? Var der en særlig grund til, at de gjorde det, eller var det kun et eksperiment, som ikke blev en succes? Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre, om dette modifikation belv beskrevet i Ingeniøren eller kan findes i nogle værkstedsnotater.

Det er også noget jeg godt ville vide. Da litra C blev konstrueret tog de mange forholdsregler for at få en stille gang i sporet. I William Bay's "dampbibel" skrives at man var opmærksomme på problemet på grund af problemer med flangeslid på K maskinerne.
I den forbindelse undrer de mig at der ikke blev lavet lignende eksperimenter med litra K. Der blev lavet eksperimenter med rundglidere på litra K, på grund af fladglidernes ulemper, men det blev ved eksperimentet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak