Apropos Simpelveld og publikumstække
Apropos Simpelveld og publikumstække
Jeg er bange for at Per desværre har mødt det negative (personer) i ZLSM. Jeg har i ”embedsmedfør” været ”bag om” foretagenet og de ER faktisk rigtigt imødekommende og flinke.
ZLSM ER INGEN ”jernbanenørdeveteranklub i den forstand”, undskyld udtrykket, men en ”Oplevelses-Simpelveld by-Limburg provens-privat sponser-turistområde-familie-turist-attraktion” forretning, og baseret på det jernbanemæssige fra ”dengang”. Altså er målgruppen familie, forretninger, turister etc. og nok ikke "nørderne".
Som ovenfor anført er det en oplevelsestur man tager, med mulighed se og køre i ældre/gammelt jernbanemateriel fra flere lande (man ER jo i EU´s højborg uden ellers nogen som helst tilknytning), en skøn natur med en velplejet og vedligeholdt jernbanestrækning og med mulighed for en kulinarisk oplevelse, hvis ønskes. Man kan også bruge ZLSM til events, forretninger og generelt er det fantasien og sikkert nogle regler, der sætter begrænsningen.
ZLSM har en direktion/bestyrelse, der er delvis aflønnet (udgifter dækket), hvori der – foruden det jernbanemæssige frivillige – også er repræsentanter for by, amt og erhvervsliv. De sidstnævnte tre er bidragsyderne sammen med indtægterne fra banen.
ZLSM består man mange grupper af personer med vidt forskellige interesser, men at jernbanen binder dem sammen. De er inddelt i selvstændige grupper og kendetegnet med hver deres farve. Som jeg lige umiddelbart kan huske:
- En gruppe der tager sig af vedligeholdelse af DRIFTSmaterielet.
- En gruppe der kører med DRIFTSmateriellet som Lkf, Lfb, Tgf, Tbt etc.
- En gruppe der tager sig af salg og reklame, herunder billetter, booking mv.
- En gruppe der vedligeholder og udbygger det signaltekniske og betjener dette.
- En gruppe der tager sig af banen, spor overbygning, en slags banekolonne.
- En gruppe der tager sig af ”planteriget” langs banen, altså et forstområde.
- En gruppe der tager sig af vedligeholdelse af bygninger, restaureringer og evt. nybygning/tilbageførelse.
- En gruppe der restaurerer og dokumenterer gammelt materiel samt historien og
- En gruppe der tager sig af madlavning og servering på stationer og i spisevogn.
Historisk har man lige netop sidste måned lagt sidste hånd på en Voiture Pullman Cousine. 2eme type Etoile du Nord. Ellers råder man over – selvfølgelig – over en mængde tidl. NS vogne og dieseltraktorer, ex. DB diesler, SJ damploko (2 passager og en gods) samt en Breda CIWL spisevogn fra ca. 1955.
Jernbanen blev nedlagt for år tilbage og forbandt Aachen i Tyskland med Maastricht i Nederlandene og Simpelveld var - også dengang – en større station og dengang med bl.a. Toldbehandling.
Området er kendetegnet ved kæmpestore bakker (Nederlandene er IKKE fladt) og i Limburg provinsen blev der brudt kul i miner og transporteret væk pr. bane. Og nogle af de største europæiske tenderlokomotiver blev anvendt hér.
Området er således interessant og uden at vi skal tale om politik, er det hér man ser det praktiske EU gennemført. Man fjanter hen over grænserne dagligt, indkøb, bolig/arbejdssted transport, lægeligt, hospitaler, ambulancer mv. Men sådan var det vel også før, grænserne er jo politiske sat. Men det er jo en anden historie.
Men besøg området, der er heller ikke langt til Ardennerne med bl.a. Bastogne og dets veje med op til 9% fald/stigninger.
Herunder lidt billeder fra ZLSM:
Trådtræk fra det nyopførte signalhus og op til stationens signaler og sporskifter mv.
Maskindepotet med 2 svenskere udenfor.
Indenfor i Maskindepot/værkstedet med en SJ godsmaskine.
Tysk privatbane rangermaskine.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler