Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)
Opstalt der viser, hvordan den kommende stationsbygning vil komme til at tage sig ud efter genopførelsen.
Tegning: Morten Kvist Jensen, Frilandsmuseet.Kilde: https://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-pa-frilandsmuseet-2006 .
Så må mand da håbe, at retiradedøren åbner indad med den smalle perron, som meget atypisk ser ud til ikke at være grus- men brostensbelagt. Gad vide, hvor meget museet har ændret på de bondegårdsarrangementer, man har stående rundt omkring. Men nuvel, det kan jo være, at Øresundvej skal indgå i det legeland, man ser i baggrunden, og i så fald behøver man nok ikke at tage autenciteten så seriøst. Dem om det. Det var i øvrigt Amagerbanen, der i 1920'erne (?) var nødt til delvis at nedrive en del af en bygning på Amagerbro, fordi perronen ellers var for smal til at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig.
Nu er det ikke betegnet en målfast tegning, men en opstalt. De fleste tegninger over grundplan i forbindelse med ejendomsannoncer er jo heller ikke målfaste...
Frilandsmuseets formål er ikke at lave en virkelighedstro model af et lokalområde - man prøver at bevare forskellige bygningstyper. Bygningerne kommer fra det meste af Danmark og er placeret tematisk, ikke topografisk.
Nogle af gårdene er såmænd fra Skånelandene. Ikke for at hævde nationale interesser, men fordi det dér var muligt at erhverve bygningstyper, der tidligere også har været anvendt i Danmark, men ikke bevaret til nutiden.