Sneplov i Slesvig-Holsten, november 1956

af Niels Munch, 16/9 2024, 18:49 (68 dage siden) @ UTJ

Tak for billedet, Baumann. Hvis der, som det menes på DSO-HiFo, er tale om 2 versioner sneplov på samme underevogn, og OWL's foto er fra 1956, er der kuk i lokomotivets udrangeringsdato. Ellers er der tale om 2 "donorlokomotiver", hvor OWL's er ukendt.


Mon ikke der er kuk i ombygningsåret. Men der var i hvert fald to lok, 8 og 9, som er relevante i den sammenhæng for nogle år tidligere fotograferede OWL nummer 9 i hel, opfyret tilstand.

Et svar fra "mb" på DSO-HiFo bringer netop tanken hen på, at der i tidens løb kan have været 2 plove på hvert sit "donorlokomotiv" (min oversættelse):

"Men jeg formoder nu, at billedet [OWL's] viser denne plovs [bygget over lok 8] hidtil ukendte forgænger. For ploven, der blev skabt over lok 8, må bestemt have haft en forgænger. Det kan næppe antages, at emnet snerydning først kom op efter mere end 5 årtier ved kredsbanen.
Ploven [OWL's] kan tydeligt ses på dette luftfoto fra 1955: Sl-Altstadt 1955".

Lok nr. 9, som du peger på Ulrik, er også et Bn2t (Henschel 7226/1905), udrangeret 1953; men andre af banens Bn2t-lokomotiver kan vel komme på tale?

Om fotostedet skriver "mb":

"Ploven står på det sydligste spor på stationen Schleswig Altstadt. Grusvejen bag banen er Wiesenstrasse. Dækfirmaet er Reifen-Engelhardt."

Spændende at se, om vi kommer endnu nærmere via DSO-HiFo.

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Teglværker i Danmark
Teglværker i Danmark

Her er en oversigt over danske teglværker. Listen indeholder de teglværker, der (så vidt vides) havde jernbanespor enten i form af eget spornet eller sidespor til en anden jernbane. Med tiden vil listen også indeholde de lokomotiver, der tilhørte de enkelte teglværker.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak