Sneplov i Slesvig-Holsten, november 1956
Tak for billedet, Baumann. Hvis der, som det menes på DSO-HiFo, er tale om 2 versioner sneplov på samme underevogn, og OWL's foto er fra 1956, er der kuk i lokomotivets udrangeringsdato. Ellers er der tale om 2 "donorlokomotiver", hvor OWL's er ukendt.
Mon ikke der er kuk i ombygningsåret. Men der var i hvert fald to lok, 8 og 9, som er relevante i den sammenhæng for nogle år tidligere fotograferede OWL nummer 9 i hel, opfyret tilstand.
Et svar fra "mb" på DSO-HiFo bringer netop tanken hen på, at der i tidens løb kan have været 2 plove på hvert sit "donorlokomotiv" (min oversættelse):
"Men jeg formoder nu, at billedet [OWL's] viser denne plovs [bygget over lok 8] hidtil ukendte forgænger. For ploven, der blev skabt over lok 8, må bestemt have haft en forgænger. Det kan næppe antages, at emnet snerydning først kom op efter mere end 5 årtier ved kredsbanen.
Ploven [OWL's] kan tydeligt ses på dette luftfoto fra 1955: Sl-Altstadt 1955".
Lok nr. 9, som du peger på Ulrik, er også et Bn2t (Henschel 7226/1905), udrangeret 1953; men andre af banens Bn2t-lokomotiver kan vel komme på tale?
Om fotostedet skriver "mb":
"Ploven står på det sydligste spor på stationen Schleswig Altstadt. Grusvejen bag banen er Wiesenstrasse. Dækfirmaet er Reifen-Engelhardt."
Spændende at se, om vi kommer endnu nærmere via DSO-HiFo.
M.v.h.
Niels