Højer Sluse (del 2, 7 billeder mere)
..... fortsat fra del 1:
Lad os starte denne del med et afslappet billede:
Højer Sluse station med lokaltog (1890'erne). Ukendt herre - og fotograf. Højeregnens Lokalhistoriske Arkiv - Nummer: B5379.
Vi befinder os på digekronen, blikretning syd mod stationsbygningen med den direkte adgang ud til digekronen fra 1. sal, hvor der i øvrigt var restaurant. Bygningen, der var af træ, blev nedrevet i 1928, idet persontrafikken blev nedlagt efter indvielsen af Hindenburgdamm i 1927, færgetrafikken til Munkmarsch blev indstillet og banen Munkmarsch-Westerland i øvrigt blev nedlagt - "og alt blev stille".
Men jeg lovede jo nogle referencer om Tønder-Højer-Højer Sluse banen etc.:
Wraae og Thunberg: "70 år med Højerbanen" (eget forlag 1995 - ISBN 87-985561-1-8).
Wraae og Thunberg: "1920: Højerbanen" (artikel i Jernbanehistorisk Årbog '95 - ISBN 87-88632-54-7).
Thomas Boberg Nielsen: Website "Havnebaner: Højer Sluse".
Daniel Ihonor: "Heuerschleuse - Historischer Überfahrtshafen nach Sylt" (Husum Druck- und Verlagsgesellschaft 2021 - ISBN 978-3-96717-073-3).
I en af de udgivelser kan I sikkert finde denne sporplan:
Højer Sluse station, sporplan 1922. Større udgave kan downloades herfra: DJM04-00000166.
Interessant er havnebanen, anlagt i 1909 ind langs Vidåens nordside mod øst til et endepunkt ved Siltoftvej og nedlagt sammen med resten af Højer-banen 1962. Her opførtes i 1918 på åens nordside og Siltoftvejens vestside en større industribygning, i nutiden kaldt "Vidåfabrikken".
"Vidåfabrikken" 2024, blikretning vest mod slusen (foto: Nordicals).
Bygningen, der med sin "larmende størrelse" dominerer det stille og pandekageflade marsklandskab, opførtes af Det Slesvig-Holstenske Fodermelsselskab, og tanken var, at fabrikken af søgræs skulle fremstille fodermel - "tangmel".
Det gik ikke, og bygningen anvendtes til lidt af hvert indtil 1937, da der blev indrettet karosserifabrik, hvor man bl.a. begyndte at samle Adler-personvogne og Krupp-lastbiler:
Jernbanevogne ved karosserifabrikken i 1930'erne (FB: Alt fra og om Højer).
Han var næppe banens sidste godskunde. Efter krigen beslaglagde staten bygningen, som i 1947 solgtes videre anden industri, hvilket foranledigede div. ombygninger og tilpasninger:
"Vidåfabrikken", Havnevej 4, 6280 Højer. Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto. År: 1947. KB Luftfotosamling - ID: L02076_004.tif.
På havnebanen en PB-vogn, formentlig med byggematerialer. Om det så var sidste godskunde - eller sidste vognladning på havnebanen, ved jeg ikke, for disse gutter har ikke fortalt, hvad de lavede derude med deres "høje F'er":
Lok og uidentificerede personer på den yderste befarbare del af havnebanen ca. 1955 (DJM02-00002835).
Men det ved andre måske? Hvad jeg ved, er imidlertid, at bygningen i skrivende stund er sat til salg hos "Nordicals" til en vistnok fornuftig kvadratmeterpris:
Havnevej 2 - 4, 6280 Højer. (Foto 2024 Nordicals). Blikretning øst, broen fører Siltoftvej over Vidåen.
Nå, i solskin med fuglesang etc. var det ganske sjovt at kratte lidt i den historiske overflade herude ved Vadehavet, inden turen gik videre til de øvrige vadehavsdestinationer Sylt via Hindenburgdamm, Oland via Halligbahn og diget ved Lüttmoorsiel.
Bedste weekendhilsener, samt tak til Nordicals for brug af fotos
Niels