Højer Sluse (del 1, 8 billeder)
Under sommerens ekspedition til bl.a Nordfriesland kunne et gensyn med den gamle Højer Sluse passende kombineres med indtagelse af den medbragte feltkost.
Vidåen og "indersiden" af Højer Sluse, 30.06.2016 (nm).
Den gamle Højer Sluse blev bygget samtidig med Højer-Siltoft-diget 1861, og på ydersiden (vestsiden) af diget anlagdes en lille havn:
Højer Sluse, havnen på "ydersiden" set fra slusebroen, 08.07.2024 (nm). Længst ude anes den nye Vidåsluse fra 1981.
I dette idylliske og fredelige miljø høres kun vestenvind og fuglesang; men lytter man grundigt efter, høres også historiens vingesus.
I sidste halvdel af 1800'tallet fik det bedre tyske borgerskab smag for kurophold, og her var øen Sylt et oplagt mål. Og da jernbanen nåede Tønder i 1867, blev rejsen lettere. Godtfolk blev færget over Vadehavet fra Højer Sluse til Munkmarsch på Sylt, hvorfra der i 1888 blev anlagt en godt 4 km lang, metersporet bane til øens hovedby Westerland.
Munkmarsch, anløbsbroen med tog fra Westerland fremført af en af de første Krauss-maskiner (udateret postkort).
..... og på den lille havn ved Højer Sluse kunne trafikken under tiden være ganske intens:
Havnen ved Højer Sluse med skibe bl.a. Auguste Victoria, der sejlede passagerer fra Højer til Munkmarsch. Datering efter 1919. Fotograf: Ukendt. Højeregnens Lokalhistoriske Arkiv - Nummer: B5511.
Men stadigvæk skulle borgerskabet fragtes i hestevogn mellem Tønder og Højer Sluse, indtil der - efter bl.a. pres fra Westerland - blev anlagt en bane her i 1892. Så var rejseforløbet "fuldt mekaniseret" og kunne markedsføres med bl.a. tidens emaljeskilte:
På foto ovenfor reklamen ses 2 hjuldampere samt en skrueskib. De tilhører rederiet Sylter Dampfschiffahrtsgesellschaft (DSG), der blev stiftet 1882, primært for at drive overfarten her, og som blev ejere af jernbanen Munkmarsch-Westerland. Rederiet blev senere engageret i såvel Nord- som Sydbanen på Sylt.
Tre DSG-hjuldampere ved Højer Sluse. Poststemplet den 26. august 1900. Fotograf: Hansen, A.M., Højer. Museum Sønderjyllands Mediearkiv - Nummer: B76659.
Bag Højer-Siltoft-diget ses f.v. stationsbygningens 1. sal, slusemesterens hus og endelig slusen med lukkede porte. Hvis vi klaver op på diget igen, ser vi i blikretning nord slusemesterens hus:
Højer Sluse med slusemesterens hus, 08.07.2024 (nm).
Og i træbevoksningen bagved t.v., på digets inderside, lå stationsbygningen:
Højer Sluse (før 1928, hvor stationsbygningen nedrives). Fotograf: Fangel, Peter. Museum Sønderjyllands Mediearkiv - Nummer: B50104.
1. hus er slusemesterens, derefter ses 1. sal af stationsbygningen, hvorfra der var direkte adgang til digekronen, rage op.
Om selve Tønder-Højer-Højer Sluse banen, herunder om "korridortrafikken" efter genforeningen 1920 og indtil ibrugtagningen af Hindenburgdamm i 1927, er litteraturen righoldig, og referencer bringes i del 2.
Fortsættes i del 2 .....