Et veritabelt "Skåne-program" (epilog, +5 billeder)
Da vi nu er i Jernbanehistorisk Forum, bør vi nok dvæle et par sekunder ved banegårdsforholdene i Åhus.
Allerede i 1883 tilkom en bane vestfra, nemlig Gärds Härads Järnvägars (GHJ) delstrækning Tollarp-Everöd-Åhus, hvis stationsbygning stadig eksisterer og rummer Åhus' bibliotek:
Åhus' 1. station, gadeside, indgår nu i byens bibliotek, 10.08.2024 (nm).
Banen fik ikke noget langt liv og nedlagdes allerede i juni 1936:
Sidste tog fra Åhus mod Tollarp den 30.06.1936, digitaltmuseum.se - ID: JvmKDAA09129.
Men allerede i 1886 fik GHJ-banen selskab af Kristianstads "havnebane" nordfra, som i Åhus slog et herresving mod øst og lagde sin station "Åhus Hamn" lige nord for og parallelt med GHJ-stationen:
Åhus Hamn ca. 1915, digitaltmuseum.se - ID: JvmKDAA15841.
De 2 baner var forbundne via den fælles havnebane, men deres 2 stationer lå side-om-side indtil GHJ-banens nedlæggelse i 1936, hvorefter "Åhus Hamn" ændrede navn til bare "Åhus":
Åhus Station, gadeside, rummer nu et møbeldesignforetagende, 10.08.2024 (nm).
Den hidtil sidste godstrafik på Kristianstad-Åhus fandt sted i 2018. Kunden var spritfabrikken (den med "Absolut" vodka), som blev betjent ad et havnespor ind langs Helgeån:
Åhus, Gamla Skeppsbron med den katedrallignende "Spritan" og langs muren det nu ubenyttede havnespor, 10.08.2024 (nm).
Nu betjenes banen udelukkende af Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar, og de og Åhus er absolut et besøg værd.
Bedste hilsener
Niels