Et veritabelt "Skåne-program" (13 billeder)
Kære Niels
Tak for en spændende beretning med interessante ’før’-billeder.
Jeg var også ude at køre med Museiföreningen Östra Skånes Järnväger i lørdags, og da jeg var i Kristanstad, benyttede jeg lejligheden til at besøge Kristianstads Järnvägsmuseum, som ligger i forbindelse med ’museumsbanegården’ Kristianstads Södra.
Skinnebustoget fra Åhus ankommer til Kristianstads Södra. Forrest YBo6 1062 (ASJ 1956). Bølgeblikhuset til venstre er Kristianstads Järnvägsmuseum. Foran museet holder rangertraktoren Sydtåg 1 (ex. SJ Z43 469), som tilhører Museiföreningen Östra Skånes Järnväger, og en hjælpevogn. Til højre for toget ses et tidligere trappehus fra Kristianstad C, hvor der før var perrontunnel.
På jernbanemuseet var der en temaudstilling om det lokale Ljunggrens Mekaniske Verkstad, som blandt andet byggede lokomotiver, jernbanevogne og dampskibe. Hjejleselskabets ’Turisten’ (tidligere 'Mågen’) er bygget her i 1902.
Malmö-Genarp Järnväg (MGJ) nr. 1 (1B0t), bygget af Nohab i 1893, med kedel fra Ljunggrens Mekaniska Verkstad. Efter nedlæggelsen af MGJ i 1948 kom lokomotivet til en industribane, Jularbo-Månsbo Järnväg, og i 1976 blev det skænket til museet.
SJ Du 109 (Nohab/ASEA 1925) tilhører Museiföreningen Östra Skånes Järnväger og er køreklart.
Kristianstads Södra. Skinnebustoget til Åhus holder ved perron til venstre. I midten ’stationsbygningen’ med billetsalg. Man ser også lidt af jernbanemuseets 600 mm jernbane.
Skinnebustoget på endestationen Åhus.
Skinnebustoget til Åhus holder på Kristianstads Södra. Forrest Y7 1193.
v.h.
HansA