Sønderjyske Billeder - O 318 (med ??)

af Steffen Dresler, 29/4 2013, 15:50 (4255 dage siden) @ Niels Munch

God eftermiddag.

Jeg har ikke optegnelser over hændelsen på billedet, men jeg kan dog supplere med lidt historieskrivning om lokomotivet. Men at billedet er optaget under den 2. verdenskrig er der jo ikke tvivl om, som også Niels skriver.
Lokomotivet kom idrift den 06-07-1898 og kørte i på Kyst-, Nord og Klampenborgbanerne. I 1920 i fast tur på Godsbanegårdens Maskindepot. Efter den 1. verdenskrig, blev Lokomotivet overført i januar 1921 til Sønderjylland i forbindelse med Genforeningen. Og her tilbragte den faktisk så resten af sin tjenestetid, indtil det blev solgt til ophugning.
I 1921 havde det hjemsted i Tønder, 1922 i Tinglev, hvor det er i mange år. Under krigen er det i Åbenrå og det er da muligt, at det er herfra det er gået på gulvet.
Lokomotivet får Trykluftledning i 1945 og Trykluftbremse i 1947. Efter krigen kommer det til Esbjerg, hvor det er reserve i 1949 og kommer senere til Haderslev. I driftsåret 1957/58 køre det 4600 km. og bliver hensat i september 1957 i Padborg. Det bliver udrangeret ved skrivelse M5997/58 af 30-06-1958.
Det blev herefter solgt til ophugning hos firmaet H. I. Hansen i Odense. Det blev overført fra Padborg til Odense den 18-01-1959 i tog 4987. Kort tid efter var nr. 318 pludseligt blevet det sidste O lokomotiv tilbage og det ventede på at blive skåret op. To opmærksomme DSB ansatte, Erik Hellesen og P. C. Johansen, opdagede heldigvis dette. Efter en del skriverier og telefonsamtaler, tilbagekøbte DSB – bekræftet den 24-02-1959 - herefter lokomotivet af H. I. Hansen for 10.500,- kr. og fik det derved reddet fra skærebrænderen. Lokomotivet blev herefter overført det til det kommende jernbanemuseum.
Her kan det nu beses efter det var blevet ”genopbygget” ved hjælp af reservedele fra bl.a. udrangerede K lokomotiver.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak