Kupénøgle - mål?
Kupénøglen alene gav ikke adgang til alle ”hellige rum” på stationen. - Jeg husker bedst Havdrup, hvor jeg dengang afløste en del. Kupénøglen gav kun adgang til det, der vel kunne kaldes forrummet fra perronen til stationskontoret. Man kunne også kalde det for rejsegodsekspeditionen, hvor der blandt anden var en vægt, et skab med mærker til klæbning på forskellige godsarter, og der var plads til diverse postale remedier. Rummet blev ofte brugt til ”mellemlager” for den modtagne post fra afsenderen til toget, der senere modtog posten for videre transport mod Roskilde.
For til dagens arbejde at komme til ”det hellige rum” - stationskontoret, skulle man sikre sig at være i besiddelse af stationsmesterens nøglebundt, der indeholdt diverse nøgler til arbejdet. - Men kunne jo også prøve at aftale, at man mødte uden nøgler om morgenen og så forsøge at banke ”mester” op, hvis han boede på stationen. - Det prøvede jeg dog ikke. Det var lettere at komme af med nøglerne igen - gennem den private brevsprække.
Jeg har skrevet det før: jeg oplevede jernbaneromantik over alle grænser, da jeg udførte afløsningstjeneste på stationerne mellem Roskilde, Køge og Næstved fra 70-erne til først i 80-erne.