Kupénøgle - mål?
Kære Niels-Erik Hansen.
Nu har du jo svaret min "unge/gamle" ven Thomas, og det er det korrekte svar. Jeg har selv "i min blikdåse" liggende en ægte kupénøgle, som i "min aktive karriere" blev anvendt under det, der (vist) i dag er gået af mode, nemlig "synlig ledelse" korrekt iført uniform eller i det mindste uniformskasket. Med nøglen var der "legal" adgang til de "faciliteter", som man som chef havde ansvaret for. Endvidere gav kupénøglen mulighed for, når man som (privatbane)chef iført førerrumstilladelse tog ophold hos lokomotivføreren for at kunne "kikke strækningen efter", også at være lokomotivføreren behjælpelig med betjening af automatiske overkørselsanlæg, der (en sjælden gang) måtte være ude af drift. Med kupénøglen kunne man låse sig ind til betjeningsknapperne.
Min "historiske blikdåse" afslørede også mange sjove ting, som jeg ikke har kikket efter i mange år, bl. a. den "guldtand", som jeg blev forsynet med hos min tandlæge i Næstved (perioden 1969 - 71), som blev trukket ud for nogle år siden og gemt, indtil guldpriserne er gode - det er de vist nu igen.
Til gengæld er der ingen "Fortjenstmedalje" - den havde jeg heller ikke fortjent, så ok med det.
Bedste hilsener og et lille "skævt" smil,
Ove af Erritsø
Ak ja. Vi underordnede coulier kunne til nød svinge os op til at tuske os til en EF-nøgle.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.