Stationsnærhedsprincippet og Gladsaxe (+1 foto)
Herlig og interessant fortælling
At der engang har kørt grønne busser på Ring 3 er virkelig interessant!
Gad vide om der findes et farvefoto af en af de grønne busser? (ikke dem fra Slagelse, Hinnerup eller andre steder i landet...)
Tak. Det er ikke lykkedes "ad mine sædvanlige kanaler" at finde farvefotos fra primo 1950'erne; de "velhavere", der dengang fotograferede i farver, knipsede næppe rutebiler.
Gladsaxe Trafikplads' rolle som "forgreningsstation" understreges ikke mindst af, at I/S Forenede Rutebiler ganske tæt derved i 1956 opførte et - af kommunen præmieret - hovedkontor med "remiseanlæg":
Columbusvej 6, værksteds- og kontorbygning for I/S Forenede Rutebiler, 1957. Foto: Eugen Amding. Gladsaxe Byarkiv.
Rutebilen t.v. er i øvrigt én af selskabets - nu røde - 2 Scania Vabis B22V/Sorø fra 1950, der i en årrække betjente ruten ad Ring 3 til Glostrup.
Anlægget, som i takt med HTs hhv. entreprenørernes behov er udvidet ad flere omgange, ligger endnu på adressen.
Når DSBs trafikinformationschef siger, at "togene kører i garage", kan jeg vel tillade mig brugen af ordet "remise" her?
PS: Efter HTs overtagelse i 1974 af de offentligt ejede busser i Hovedstadsområdet blev NærumBanens sølvbusser stationeret her, så lidt jernbane kom der da over stedet .
M.v.h.
Niels