Ulykke ved Eriknauer 9. november 1935 - diesellokomotv?

af John, 12/1 2024, 15:02 (316 dage siden)

Lørdag den 9. november 1935 ca. kl. 7:03 omkom 2 ekstraarbejdere ved Eriknauer, da de blev ramt af diesellokomotivet på det hurtigtkørende (100 km/t) avistog fra København.
De to, var cyklet fra Løsning mod Eriknauer, havde stillet deres cykler ved nogle grantræer ca. 300 meter før Eriknauer og var fortsat det sidste stykke til fods ad sporet i regntykning og tåge.
Ved skuret der var opsat ved Erikanuer til brug for sjakket der udskiftede sveller mellem Løsning o Hatting, var de øvrige arbejdere og baneformanden mødt. De blev opmærksomme på ulykken, da der faldt noget, en stærkt lemlæstet krop, af avistogets diesellokomotiv.
Avistoget var forsinket, angiveligt på grund af ulykken ved Gøderup natten før (7. november); det skulle have passeret Løsning kl. 6:22 og Eriknauer et par minutter senere.
Politi og Statsbanemyndighed mente, at de to havde hørt anden del af den dublerede ”morgenekspres” passere strækningen kl. 6:35 (Horsens 6:42), at de havde antaget at det var avistoget og at de derfor trygt kunne gå i sporet.
De to mænd efterlod sig hustruer og samlet 20 børn.
Jeg kender kun ulykken fra pressen og den fremstilling et barnebarn til den ene af mændene har skrevet, ikke mindst om følgerne for hans enke og 13 børn.
Diesellokomotiv? – altså motorlokomotiv eller motorvogn, der kunne køre de angivne 100 km/t. Men hvilket/ hvilken?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere
DSB MO1817

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak