CH 610 - 611
Det er nu lidt tankevækkende: Tegningen fra DRM 1918 viser CH 610-611 i vognenes sidste optræden som person- og kedelvogne. Ser man på de angivne kupéstørrelser er det tydeligt, at kedelrummdet er opstået ved at indrage en III kl kupé i kedelrummet; tilbage blev så én, og de to andre kupéer på 1675 mm hver var de oprindelige II kl kupéer. Senere blev de to fine kupéer en ad gangen ændret til III klasse.
Hovedtegningen fra 1875 viser en vogn, hvor de to II kl. kupeer ligger tættest på bremsekupéen og de to III kl. kupéer ligger længst fra bremsekupéen. "Projekt kedelvogn" inddrager således én II kl. kupé, tilbage bliver én, og så de to oprindelige III kl. kupéer.
En skitse i DSB/JF DRM 1887 viser M 610-611 med bremsekupé, 2 III kl. kupéer og 2 II kl. kupéer i den rækkefølge - altså en anden fordeling af de to klasser end vist på originaltegningen af M 38-39 fra 1875.
Tegningen af M 38-39 viser også nyt bremsetøj med 8 bremseklodser af jern - tegnet ovenpå det oprindelige bremsetøj med 4 bremseklodser af træ.
Kupévogne er noget af et modulbyggeri - har man byttet rundt på fordelingen af vognklasserne mellem 1875 og 1887?
Venlig hilsen
Jens