Iltog = ekstra betaling/tillæg

af Steffen Dresler, 7/9 2023, 10:07 (450 dage siden) @ Bent Om

Når jeg læser alle de forskellige tråde igennem her på dette forum, synes jeg at udtrykket ”Hurtigtog” mere og mere ikke giver mening som en ”Togart”, men mere en klassificering af et tog (lyntog, lokomotiv (damp/dielsel)- og eller motorvogns fremførte), der har få/færre standsninger over en givet strækning. Og dette udelukkede med formål at kunne afkræve en tillægsbillet (tysk ”Zuschlag” for sammenligningens skyld af tillæg, ex. TEE-, F- og eller D- eller IC/EC tillæg).

Altså kørte toget på en given (hoved)strækning og for at begrænse antallet af passagerer (komfort) til en hurtig forbindelse (mindre stop) kræves tillæg. Tænker på i gamle dage ”Lyntogstillæg”, ”Hurtigtogstillæg” og senere IC-tillæg. Altså billet + tillæg = tilladelse til at afbenytte toget i stedet for almindeligt (bumle) tog. Og så yderligere en pladsbillet i visse tog.

Så at kunne sige med hvilken hastighed det skulle kunne køre med er ikke aktuel. Planen lagdes altid efter hurtigste tilladte mulighed. Altså benyttet maskintype/litra + vognvægt + tillladt akseltryk (overbygning) og endelig materiellets tilladte fremføringshastighed. Det var det man brugte Trækketabellerne til med enten A eller B køretider.

Så udtrykket ”Hurtigtog” er udelukkende for at begrænse antallet af passagerer i toget a.h.t. komfort ved at man skal betale ekstra for turen og ikke togets hastighed.

Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak