En lille sommergåde fra det engelske
Firmaet slog sig tidligt på eksport, da de store engelske jernbaneselskaber begyndte selv at bygge materiel. Mit bud/gæt vil nok være, at man har givet et - ikke antaget - bud til en dansk jernbane.
Kære Niels,
Nu skriver kilden jo, at der er leveret vogne til bl.a. Danmark, så et ikke antaget tilbud er vist noget, du gætter.
Kære Morten,....,. og jeg lagde ikke skjul på, at det netop var "mit bud/gæt". Men det kan næppe komme bag på dig, at datidens skribenter (og deres kilder) godt kunne finde på at "tage munden fuld", og et udsagn som f.eks. dette "the firm had successfully completed contracts for Egypt, Sweden, Norway, Denmark, Holland, Spain, Italy, South America, India and Australia" - skrevet på oplysninger fra en tid uden internet og dermed uden alles mulighed for at checke alt - bør nok tages "med et kildekritisk gran salt".
Min kilde: http://metcam.co.uk.nstempintl.com/history.htm .
M.v.h.
Niels
Kære Niels,
Naturligvis.
"This establishment has also become famous for its production of railway carriages for crowned heads, and some of the works of this description have been justly considered marvels of skilful construction and tasteful decoration, qualities for which they have frequently deservedly received the hearty commendation of the newspaper press."
Og det vides vel, hvem der har bygget de danske kongevogne.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.