Sporarbejde i gamle dage
Det med antal tog i 80'erne er jeg nu ikke helt enig med Krabsen i. Jeg havde selv mange vagter i FC Skanderborg i 1984. Jeg passede strækningen Aarhus-Vejle og på et tidspunkt blev højre spor Skanderborg-Hovedgård fornyet, og vi kørte hele trafikken mellem kl. 21 og 06 på det andet spor. At lukke banen var da utænkelig, hvad skulle vi så gøre med alt godset. I dag er godset "omlagt" til E 45 hvilket må give masser af tid om natten. Dengang i 80'erne var en intens toggang hele natten ,og der kom godstog i stimer.
Det var jo banens egne folk der lavede arbejdet dengang, de vidste godt hvordan det var med trafik i nabosporet. I dag har man en topmoderne jernbane mellem Vejle og Frederikshavn der stort set ikke bliver brugt hele natten. Det enlige IC 3 tog der kommer må da være nemt at lirke igennem Der må da være masser af timer om natten til at hænge ledninger op eller bygge broer. Det må da også være langt billigere at betale natpenge til folk end at købe alle de busser. Det er klart når man køber ude i byen får man også reglerne ude fra byen.
Der var jo nok en grund til man i 100 år kørte som man gjorde også i vore nabolande, men det fik EU jo sat en stopper for i 1997, da det hele skulle saves midt over, jeg var der i øvrigt selv.
M v h
Georg
Hej Georg
Alt foregår på en anden måde i dag..... og sikkert også mere grundigt. Dels arbejdes der mere "i dybden" med samtidig udskiftning af banens underbygning, dels gælder der andre arbejdsregler/arbejdsmiljøregler og normer.
Før i tiden arbejdede SOK/Sporombygningskolonnen med det store udstyr, hvor der foregik udskiftning af selve overbygningen (skinner, sveller og ballast), mens der kunne køres i nabosporet . Nu er det som sagt anderledes.
--
Svend