Trinbrætskilt ved trinbræt med overkørsel og ledvogter
Hejsa Thomas m.fl.,
Betegnelsen TL. anvendtes i DSB’s tjenestekøreplaner i perioden 3. jun. 1946 - 31. maj 1969 og angav, at ekspeditionsstedet var et trinbræt beliggende ved en bevogtet (stedbetjent) overkørsel, hvorfra signal nr. 100 og 100 a anvendtes (håndsignaler). Sådan signalgivning fra trinbrætter havde DSB indført allerede 9. aug. 1928, men ovenstående er den periode hvor TL. har været angivet i tjenestekøreplanerne. Som regel er ledbevogtningen etableret længe før 1928 eller 1946 og kan ofte være ophørt midt i en køreplansperiode i forbindelse med etableringen af automatisk blinklysanlæg for vejtrafikken ved overkørslen. Så man kan altså ikke rigtig udledede noget "historisk" af TL.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.