Smørekande og signallygte
Lygten er en rangerlygte, der benyttedes til signalgivning imellem rangerleder og lokomotivfører ved rangering efter mørkets frembrud. De forskellige signaler består af forskellige bevægelser med hhv hvidt, rødt og grønt lys.
Den ser ud til at være elektrisk, så jeg vil sige efter anden verdenskrig. Pensionerede professionelle togfolk må komme med en mere præcis tidsangivelse. Før denne benyttedes petroleumslamper.
I "SikkerhedsReglementet" (SR) paragraf 18 kan du se alle håndsignalerne hvor man benytter din lygte om natten. SR kan findes på Banedanmarks hjemmeside.
Et damplokomotiv har adskillige smøresteder, der skal smøres regelmæssigt ved drift. Der var smørekander med på lokomotivet til at fyrbøderen ved længere ophold kunne benytte ventetiden til at gå smørestederne i gangtøjet efter og efterfylde med olie i smørekopperne.
Ellers hørte de til på værksted, hvor klargøring af et damplokomotiv helt klart omfattede efterfyldning af alle smørekopper på lokomotivet med sådan en oliekande.
--
Venligst
Michael Deichmann