Avatar

125 år med Kiel - Schönberger Eisenbahn

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/7 2023, 20:11 (485 dage siden) @ Martin Wilde

Så kan man vist få alle murstenshuse med valmtag til at ligne hinanden :-P .


Ja, de to bygninger har tagets form til fælles, men de noget mere mørke, rødbrune sten, som Flensburgs stationsbygning er bygget af, er sat betydeligt mere svulstigt i preussisk stil end de røde sten i en ren og mere nøgtern byggeform, som K. T. Seest har praktiseret i Padborg. Det ses tydeligt, når man bevæger sig ind i de to bygninger. Og det selv om de begge er fra 1928.

Selvfølgelig er der tale om tyske træk, da Flensborg jo er bygget af Deutsche Reichsbahn, men hvad "svulstig prøjsisk stil" angår, så falder din påstand lidt til jorden, når man sammenligner med forgængeren i Flensborg fra 1883, i gule og røde sten. Her kan man tale om svulstighed, og i det lys er den nøgterne Flensburg anno 1927 særdeles moderat.

[image]

Jeg mener fortsat, at dansk og nordtysk arktektur ofte nærmede sig hinanden i perioden fra ca. 1915 til 1930, hvilket Niels' opslag jo også indikerer:

[image]
Her er fx Sonderburg Kreisbahnhof, som er opført i 1914. Bygningen er stort set en kopi af hovedbygningen på den danske herregård Hindsgavl ved Middelfart.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak