Yunnan Rly Museum (云南铁路博物馆) 2023 - del 2

af UTJ, 27/6 2023, 13:53 (451 dage siden) @ UTJ
redigeret af UTJ, 27/6 2023, 14:13

Inden vi går ind på museet lidt geografi.

Som antydet var den første jernbane fra Kunming den metersporede ”havnebane” fra Yunnan-Fu og ned via Hanoi og Haiphong i det som nu er Vietnam. Vi er i Kinas grænseområde og det vi i dag kender som Vietnam var sådan set ikke en defineret enhed på samme måde som vi opfatter det i dag. Men langt fra centeret i det nordligere Kina gjorde at Tonkin som området ved Hanoi og op mod Kina var benævnt stort set altid har været udenfor Kinas administrative kontrol.

Men man skal huske på at den kinesiske administration i selve Yunnan har lange aner på dette plateau, 1860 meter over havet. Det var Sayyid Ajall Shams al-Din Omar al-Bukhari ibn Sayyid Kamal ad-Din bin Sayyid Shams al-Din Omar al-Bukhari som byggede den moderne by som senere er grundlaget for nutidens Kunming (1274–1279). Lyder ikke særlig kinesisk, men det skete under det mongolske Yuan-dynasti (1271–1368) og som navnet hentyder til kom Ajall Shams al-Din Omar fra Bukhara i det nuværende Uzbekistan. Mongolerne assimilerede sig og sørgede for steder til alle religioner og ikke mindst udbredelse af det kinesisk opfundne konfucianske bureaukrati med uddannelse osv. Der er fortsat et ganske muslimsk i Yunnan, godt blandet med andre folkeslag, som selvfølgelig har meget tilfælles med folk i Vietnam, Laos og Thailand.

[image] Kort over Kunming/Yunnan Fu fra omkring 1700. Yunnan Fu har jeg markeret med rød og med blåt den store indsø Dianchi som ligger sydvest for byen (Harvard Library).

Et kinesisk forsøg på at afskære fransk kontrol med det vietnamesiske Nguyễn-dynasti i 1882-1883 slog fejl, blandt andet fordi manchuernes Qing-dynasti i Beijing ikke appellerede synderligt til den almindelige befolkning som så bedre muligheder i at emigrere sydpå til Saigon og andre vækstområder i og omkring de bydannelser som varehandlen havde skabt i de foregående hundrede år. Nguyễn prøvede at afbalancere den franske fremrykning mod nord med genoptagelse af tribut-diplomatiet i 1876, men som sagt blev hele området efterhånden underlagt en form for fransk kontrol, idet der formelt helt op til 1945 var en Vietnamesisk administration.

En speget affære, men den franske fremrykning i 1880’erne og flere nederlag for Kina internationalt gjorde at Frankrig selv betragtede sit indflydelsesområde til at omfatte hele det sydvestlige Kina over mod det østligere beliggende portugisiske Macao og britiske Hongkong.

Det kan man læse mere om andre steder, inklusive den japanske invasion og endelige magtovertagelse i marts 1945, hvorefter Viet Min tog fra i Nordvietnam og Tonkin-regionen. Kinas nationalister havde været med til befrielsen af Tonkin i 1945, men overlod området til Frankrig. Men konklusionen var at Frankrig både var uønsket af Japan, Vietnam, USA og Kina – vietnamkrigene hører dog ikke til her….

Hvad skal vi med alt dette i jernbanemæssig sammenhæng? Det er nødvendigt hvis man vil forstå hvorfor Frankrig ikke fik området koloniseret, at området er en del af Kina og som vi kommer til, hvorfor jernbanen til Haiphong i lange perioder ikke har haft trafik over grænsen til Vietnam.

I del 1 antydede jeg at den oprindelige jernbanestation ikke lå hvor museet nu ligger. Den lå lidt nord for den nuværende centralt beliggende station, Kunming Zhan, og sydøst for den by som indtil 1952 var omkranset af en bymur.

[image] Grafisk kort over Kumning med jernbaner (dateret som situation i 1942). Ved den røde boble liggerer Kunmings Nordstation og dermed museet, mens den oprindelige endestation for jernbanen fra Haiphong ligger ved den grønne boble (sakset fra nettet med mine noter indtegnet)

[image]
"Yunnan City [Kunming] by Japanese Government Railways (1924). Antique town city sketch plan"

Og jo, jeg missede den eneste rest på den oprindelige banegård, som ses på et billede jeg har sakset på nettet. Inspektion må komme en anden gang:

[image] Resterne af maskindepotet ved stationen Yunnan Fu (herfra)

Næste gang går vi ind på museet, men I slipper ikke for et senere afsnit med lidt revolutionshistorie, for jernbanen, området og Kinas politiske udvikling i det 20. århundrede er flettet intimt sammen.

--
ئۇلغىك


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DB CargoOHJHTJ YM55

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak