Prototype lyntoget foto
Helt enig i at DSB skulle forsøge sig med en udvikling.
Et resultat kan jo også være godt selvom der ikke kommer serieproduktion
Noget andet, som oftes overses helt i debatten om prototypelyntogene:
Når stor vægt skal fremføres med høj hastighed, så kræver det meget energi.
Energien (olie eller el) koster og skal betales.
I forbindelse med IC3, så blev der lavet beregninger over energiforbrug på:
- loko + prototypelyntog
- MR (opformeret til samme antal siddepladser som prototypelyn).
- "Optimeret" MR.
Det viste sig at loko + prototypelyntog kostede væsentligt mere i energi (hvilket var lig en ekstraregning på flere millioner ekstra om året) sammenlignet med de 2 alternativer.
Ved at udforme en "optimeret MR" med nem sammenkobling, så kunne der som sidegevinst spares på rangerberedskabet.
IC3 er faktisk ret unik idet det lykkedes at få 3 elementer til at spille sammen:
- kortere rejsetider.
- lavere energiforbrug.
- højere komfort for passagerene.
Kik rundt i Europa fra 1985-1995 og find et tog der kan det samme på alle 3 parametre; det er svært. Ofte vil kun 2 parametre kunne opfyldes, men ikke det tredje.
Du kan sagtens få kortere rejsetider, men ofte kommer det med et højere energiforbrug......