PKP Damplokomotivkørsel på polsk i 1959
Kære alle
To i hvert sit regi egentligt også for danske damphistoriske øjne interessante film, der i store træk viser, hvordan lokomotivtjeneste også var i DK foruden DR. Se tidligere omtalte film med DB BR 03, hvor der blev byttet noget rundt, sikkert tiden og dampens kommende udrangering.
Den første film med ”Afslutningstjeneste” efter hjemkomst til depotet og den sidste film om forberedelserne til toget afgang med bremseprøver, aflevering af bremseseddel, Lkf. påbudte kontrol med sammenkobling mellem lokomotiv og stammen og andre kontroller.
Vedr. afslutningstjenesten bemærk de forskellige delelementer, det manuelle og Lkf. kontrol. Bl.a. rensning af røgkammer, tømning af fyret og risten der ”tippes,” kontrol af tæthed med røgrørerne i fyrkassen, genforsyne tenderen med kul (med vejerseddel), vandpåfyldning med tilsætning af PKP ”ALCO tabletter” i fødevandet, påfyldning af bremsesand samt ”lægge maskinen i seng” med vågefyr.
Det hele afsluttes med papirarbejdet med eventuelle bemærkninger i driftsbogen mv.Bemærk at der er signalsammenfald med mange DRG/DR/DB anvendte signaler.
Egentligt lidt underligt, at Statsbanerne ikke anvendte film mere i undervisninger/hvervningen, se bl.a. den lange række af instruktionsfilm fra England produceret af LMS for alle de store selskaber.
Så Morten, "der ikke har forstand på damplokomotiver", her er lidt at få forstand på😊
Bedste hilsener
Steff
At Statsbanerne ikke anvendte film mere i undervisningen/hvervning var vel et økonomisk spørgsmål; Danmark var et lille land (i dag mener nogle, at vi er en stormagt). Nogle film blev der dog produceret, og Danmarks Jernbanemuseum arbejder da også på at få digitaliseret et 15-20 m2 lokale fyldt med reoler med film og video.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.