Gug station - oplysninger om sidespor efterlyses
Det bliver mere og mere interessant. På samtlige luftfotos yngre end 1988 ses der ingen sidespor i Gug. Med denne undtagelse fra 2004:
Kilde: https://arealinformation.miljoeportal.dk/html5/index.html?viewer=distribution
Hvad er det vi ser på billedet? Det ligner en Banedanmark-"arbejdsplads" af den midlertidige slags, der anvendes ved sporfornyelse mm. Jeg kan ikke, ved at kigge på billedet afgøre, om der skulle være etableret et midlertidigs sidespor på stedet. Hvis det har været tilfælde MÅ der være en eller anden fra Limfjordsbanen eller andre fra "nærområdet", der har været ude med fotografiapparatet?
Limfjordsbanen skriver på sin hjemmeside:"De sidste 7 km af sporet er i 2004 blevet renoveret for 20 mio. kr. med nye betonsveller og ny ballast. Selve sporet renoveredes i 2015 for et tocifret millionbeløb".
Med "de sidste 7 km" må skulle forstås de 7 km, der ligger mellem Aalborg station og punktet mellem Lundergårde T&S og Gistrup station - altså den del af strækningen, som tidligere var en del af Aalborg-Hadsund Jernbane. At man skulle have lavet en "arbejdsplads i Gug" lyder derfor sandsynligt.
I følge en artikel i Nordjyske Stiftstidende 4. september 2003 "tvang" Banedanmark Aalborg Kommune til inden 1. maj 2004 at anvende ca. 20 mio. kr. på en sporrenovering (udskiftning af rådne sveller). Artiklen er ikke et bevis på et eventuelt sidespor i Gug, men det underbygger forklaringen om, at det vi ser på 2004-luftfotografiet formentlig er en midlertidig Banedanmark-arbejdsplads.