Tee og IC tog fra DB med videre

af Niels Munch, 19/3 2023, 12:56 (624 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Niels Munch, 19/3 2023, 13:27

I det sidste 1½ års tid inden jeg pr. 01.10.1985 startede på Østbanen, havde "systemet" placeret mig i "majorsiloen" i Vedbæk, hvorved jeg blev daglig pendler Roskilde-Vedbæk t/r i de gennemgående grise- eller Bn-stammer, hvor man i det mindste slap for togskifte på Kh.

Men for afvekslingens skyld, og hvis jeg ellers nåede det, steg jeg fredag eftermiddage om på Kh til Kalundborg-toget af kl. 16:37. Thi dette tog førte bagerst den gennemgående fredags-vogn til Nykøbing S, normalt ex-Apfelpfeilvognen OHJ Bm 282, en 26,4 m "privatbanevogn" af typisk tysk herkomst!

OHJ havde hurtigt efter anskaffelsen 1981 sat vognen i drift med Apfelpfeils cremehvide tag og brune skørter, men med OHJ-rødlakerede vognsider og gavle:

[image]
OHJ Bm 282 mellem OHJ 46 og OHJ BL i Holbæk, 20.10.1981 (nm).

Mine absolut overlagte fredagsrejser i denne "privatbanevogn" Kh-Ro anmeldte jeg dengang i "Interne Meddelelser fra JK57" således:

"Vognen er forsynet med indvendig beklædning på vægge af en orangefarvet laminat i svagt stribemønster, har "køkkentæppe" på gulv og små læselamper påbygget bagagehylderne. Disse lamper er for nemme at afstjæle, og det bliver de! Sæderne er betrukket med velouragtigt stof i mørkeblåt med lilla og violette lodrette striber. At kupémodulet fortrinsvis er for kortbenede mærkes, når der - i sjældne tilfælde - sidder én overfor. Så sætter man sig godt op mod ryglænet og mærker straks øreklappernes pres på sine skuldre. Korte ben gør det altså ikke alene, man bør i det hele taget være lavstammet.
- Men vognen har en fin gang i sporet!"

Desværre må I nøjes med et foto af sidegangen - i vognens 70'er design:

[image]
Sidegangen i OHJ Bm 282, Holbæk 15.10.1984 (nm).

Det var så mine frivillige oplevelser af tysk personvognsmateriel som afveksling til DSB grise-/Bn-vogne. Og ja, Steff, TEE Merkur var helt i top.

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak