Ud at køre med damptog - 2, #10 og # 13

af K564, 20/1 2023, 18:06 (609 dage siden) @ Chivas

På Kbh i S-maskinernes tid, så man nogle gange sikkerhedsventilen gående før afgang "ind i røret." Her kunne det være velbegrundet, fordi man ikke måtte fyre under kørsel i røret af hensyn til røggenerne. Så man måtte "sætte i banken" inden afgang. Var der for lille tryk senere ved afgang fra Østerport, sagdes lokomotivet/besætningen at være på r.... Pardon, my French. :-D

Hej Chivas

Dette er ikke hele forklaringen. Det er også for personalets sikkerhed. Ved kørsel under broer og i røret, er der stor fare for at fyret slå tilbage, såfremt fyrlågen er åben. Det er ikke bare en lille flamme, som står ind i førerhuset, det kan være ret voldsomt.

Hilsner Keld


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


NJJ M10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak