Ud at køre med damptog - 2, #10 og # 13
Hej K564.
Åh, ja. Jeg havde ikke set handsken ligge der på taget. Tak for noten.
Lkf. har sikkert råbt til ham: "På med vanten og kom så herned og få gjort noget ved den uorden."
Men det er ikke altid så let at få standset en sikkerhedsventil i "on mode."
Bedst er simpelthen at køre og få brugt overtrykket hurtigt.
At hælde koldt vand på kedlen er en mulighed, men så bliver rumfanget i kedlen til dampfasen mindre og så stiger trykket alligevel.
At køle fyret er en langsom vej.
På Kbh i S-maskinernes tid, så man nogle gange sikkerhedsventilen gående før afgang "ind i røret." Her kunne det være velbegrundet, fordi man ikke måtte fyre under kørsel i røret af hensyn til røggenerne. Så man måtte "sætte i banken" inden afgang. Var der for lille tryk senere ved afgang fra Østerport, sagdes lokomotivet/besætningen at være på r.... Pardon, my French.