Juleknas - 12

af TKVJ M 4, 25/12 2022, 19:58 (635 dage siden) @ TKVJ M 4

Diverse historiske dokumenter oplyser:

1.Sporplan for nyanlæg af Horsens station angiver alle indkørselssignaler som daglyssignaler.
2. Signalkommissionsprotokol fra 1928 (altså anlægsfasen) angiver for indkørsel fra syd daglyssignal. Synlighed "kun tålelig". For HJJ angives synligheden som god. Synlighedskravene er ikke de samme, da HJJ har lavere hastighed, men de 2 signaler danner et signalbillede og skal derfor være ens. Der er ingen angivelse af om protokollen er ophævet og erstattet ved anbringelse af ny type signal.
3. DSB særtryk fra 1929 "Den nye station i Horsens" oplyser at de 3 privatbaner har daglyssignaler (her må menes HV, HBS og HOJ). Indkørselssignalet fra syd angives som armsignal. Så det har formodentlig ikke været muligt at opnå "en god" synlighed på grund af kurveforholdene. En mærkelig blanding af gamle og nye signaler på en nyanlagt moderne station.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak