Avatar

Herning-Skjern 1971

af Ove Nygaard, 29/11 2022, 15:54 (753 dage siden) @ Poul Andersen

I DJK´s Jernbanen, nr. 7-8, 1969, er der en større artikel om alle de baner der skulle nedlægges i maj, 1971.
I artiklen nævnes bl. a., at Herning - Skjern påregnes at få en større trafik når strækningen Bramming - Laurbjerg nedlægges.
https://danskjernbaneklub.dk/images/jernbanen-tidligere-aar/jernbanen-1961-1969/Jernban...
Dertil kommer vel, at mens mange af de øvrige strækninger havde et spor der var tjenlig til udskiftning, så var en stor del af sporet på Herning - Skjern kun få år gammelt
og strækningshastigheden var 100 km/t.

Mvh.
Poul.

Hej kære Jernbanevenner!
Jeg har ikke følt mig i form til at kaste mig ind i debatten omkring det, der er blevet kaldt "Jernbanemassakren den 22. maj 1971" (på min kære mors 65 års fødselsdag, hvilket betød, at jeg ikke havde aftenvagten ved sidste tog Næstved-Slagelse, som var "min tur", men blev bestridt af min "stedfortræder"), men Poul kalder mig alligevel "på banen", idet jeg må korrigere Poul lidt, idet strækningshastigheden var 90 km/t på såvel Herning - Skjern som Slagelse - Næstved.
Og det er korrekt, at der forestod et større renoveringsarbejde af både spor- og sikringsanlæg mellem Slagelse og Næstved, og det blev i begrundelsen for nedlæggelsen bl. a. fremført, at forbindelsen fra Storebælt til Sydsjælland/Lolland-Falster med de direkte tog kunne omlægges via Ringsted - Næstved, der var dobbeltsporet, og med "kun få minutters længere rejsetid"!
Det var kun lige det, jeg følte mig kaldet til at bemærke, da jeg "selv var midt i stormen" for længe, længe siden.
Duk&Væk
Ove af Erritsø


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak