Arbejdssjak ved tog ukendt sted. Lidt OT spm. til J-maskinen

af Steffen Dresler, 13/11 2022, 10:28 (733 dage siden) @ Niels Munch

Damplokomotiver med selvstændig tender, blev normalt bygget til at køre i en bestemt retning, tenderen bagest, benævnt retvendt. Men alle lokomotiver kunne jo køre baglæns med tenderen forrest, dog ofte med en reduceret hastighed i forhold til retvendt løb.

Førerhusene var normalt åbne bagtil, men kunne lukkes med et såkaldt ”Bagsejl”. Dette var dog ikke beregnet for kørsel ikke retvendt, men for at yde beskyttelse for lokomotivsættet i.f.m. kulde, blæst, regn og sne (og under krigen for at dæmpe lyset fra fyret og instrumenter).

Lokomotiver der medførte kul- og vandbeholdning på rammen – ”let” forkert benævnt som ”Tenderlokomotiver” - havde normalt et helt lukket førerhus, da de var byggede til BÅDE at kunne køre ret- som ikke retvendt. Dette sparede tid ved at maskinen kun skulle løbe om. Yderligere anvendtes de på lukkede strækninger uden drejeskive eller for lille drejeskive.

Nogle litra fik gennem første halvdel af forrige århundrede opbygget en træ bagvæg på tenderen og med vinduer. Det var for lokomotiver, der blev ansat i en tur hvor de normalt ikke kunne vendes ved ankomststationen og derfor skulle køre ikke retvendt tilbage.

Et sidste og godt eksempel herpå var i 1948, da KSB blev overtaget af staten (DSB) og der indsattes overkomplette litra G inden en spormodernisering kunne foretages. Da dette litra ikke kunne vendes ved ankomststationen, påmonteredes en trævæg på tenderen. Yderligere fik nogle maskiner ekstra sandkasser (populært benævnt ”Bolsjedåser”) monteret på kedelryggen, således de kunne sande ved ikke retvendt kørsel.

Af litra observeret med opbygget trævæg på tenderen har været DSB litra J II og DSG litra G III. Om flere litra har haft dette har ikke været bemærket, men skal nok findes ved fotodokumentation.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Nogle litra har ved fast arbejds- og særtogskørsel haft spændt en presenning over taget og ned over den første del af tenderen og har derved dannet i ”lukket førerhus”. Bl.a. er der billeder af ex. JFJ litra H med presenning over taget og tenderen. Men der var her ikke tale om en opbygget trævæg på tenderen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak