Hvad er dette ??? Amagerbanen, men ??? ( 1 foto)
Men taget ser ud til at have en rygning, lidt lig med det visse italienske godsvogne havde, det har Q vogne jo ikke.
Men ellers kunne det godt være en delvist nedskåret lukket godsvogn.
Der er vel for så vidt ikke noget til hinder for at det kan være en udenlandsk vogn?
Amagerbanen beflittede sig i 1916-17 med at ombygge 10 af sine sine åbne Danzig-godsvogne litra P med 4 m akselafstand (PE-type) til lukkede med litra I. Ved ombygningen fik de netop spidstag:
AB I 40 Amagerbro november 1958. Den skal til/har været i Kettinge! (nm).
Nogle var brunmalede, som den viste, andre sorttjærede.
Jf. godsvognsoversigten blev alle håndbremsevognene ombygget, medens de 2 skruebremsede P 111 og 112 slap:
AB P 111 Amagerbro november 1958 (nm).
Jeg har lige siden, jeg som nybagt 13-årig og kameraejer mødte P 111 på Amagerbro, undret mig over træværket på skruebremsegelænderet.
Eriks billede leder mig nu til den vilde teori, at P 111 også blev ombygget i 1917; men da træbeholdningen slap op, var der kun til at overdække ca. 1/5 af vognen plus lidt tagskæg til bremsemanden. Således fik man en vogn med en lukket hestebås i den ene ende, og foret med halm kunne direktøren lade sig og sin hest transportere i den med godstoget til Dragør og derfra ride hjem.
Selv om det morede mig at skrive dette, glæder jeg mig til den sande forklaring!
Bonusbillede (med tak for jeres overbærenhed):
AB I 49 - Q 51 - Q 53 på Amagerbro, 22.09.1964 (nm).
Bedste hilsener
Niels af Dragør