Hvad er dette ??? Amagerbanen, med yderligere 2 fotos.
Jeg tror, i det mindste, at jeg må bede om andre / flere forslag
En delvis nedskåret Q-vogn?
Men taget ser ud til at have en rygning, lidt lig med det visse italienske godsvogne havde, det har Q vogne jo ikke.
Men ellers kunne det godt være en delvist nedskåret lukket godsvogn.
Der er vel for så vidt ikke noget til hinder for at det kan være en udenlandsk vogn?
---------
Ja, --forslag er det dog, ---meeeeen . . . . og så måske især: HVORFOR.
En almindelig Amagerbane-Q-vogn:
Q-vogn (nummeret fortabte sig desværre i et fremskredent forfald). Amagerbro, juni 1963.
Amagerbanen havde imidlertid også lukkede godsvogne -I-vogne- opbyggede på oprindeligt (10 stk) åbne godsvogne, der fik påbygget en overdel med netop det ovenfor nævnte "italienske" tag (saddeltag med tagryg). Denne byggeform fremgår vist tydeligt af et foto som dette:
AB I 45, Amagerbro, juni 1963. Vognene benyttedes meget til transporter af hvidkålshoveder fra Amagers mange gartnerier.
Derfor er ovennævnte forslag vel ikke utænkelige. Dog:
Tilsyneladende omfatter "bremsehuset" både det første /yderste "fag" af den oprindelige vognkasse samt den overdækkede bremseplatform men . . . HVORFOR ???
Så, --flere forslag er stadig aktuelle.
Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=rullende-materiel-3
PS: Hvis man ser godt efter på det øverste foto, aner man den ene ende af en åben godsvogn, AB P 111. Denne vogn har sin åbne bremsepladsform, med det ellers vanlige rækværk, udgøres her af vandrette planker ! ! !
I bane bøger´s bog: "Damptog til Dragør" er der to gode billeder af denne vogn set mod netop dette "rækværk" (side 75 og 95).
HVORFOR ??? Kunne det have noget med ovenstående at gøre ???
.