Hvad er dette ??? Amagerbanen, men ??? ( 1 foto)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/3 2013, 20:47 (4298 dage siden)

En af "vennerne" ;-) har gjort mig opmærksom på nedenstående foto: "Til vejrs over banerne -- Luftfotos 1919-1939". --- Hvad er dette ???


[image]
Her er der ikke så meget at være i tvivl om: Amagerbanen, Syrevej st, Aktieselskabet for Kemisk Industri´s sidespor (1926), men . . .

[image]
Hvad er nu dette - næstsidste vogn til højre - en åben godsvogn med et "kæmpe" bremsehus og "tagudhæng" over bremseplatformen -- eller hvad ???

Selv mener jeg aldrig at have set eller hørt om en sådan vogn. En kendt AB-vogn i/med påbygget specialudførelse, en "ukendt" AB-vogn eller en fremmed vogn på "besøg".

Nævnte "ven" ;-) (han ved selv, hvorfor han er sat i " ") er kommet med et bud eller to, men for ikke at begynde med at afspore debatten, holder jeg (vi) lige disse forslag tilbage, indtil der er kommet et/et par bedre forslag, eller til "støvet har lagt sig".

Hilsen,

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=rullende-materiel-3

Hvad er dette ??? Amagerbanen, men ??? ( 1 foto)

af henning h087 ⌂, Græsted, 17/3 2013, 22:58 (4298 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

det kunne måske godt være denne, dog ser bremsehuset ud til at være større og tagudhænget, måske ændret !!??
tegning h087
[image]

foto: SvJ
MFVJ K 240 ex DSB ZP 500 101, ca 1950 Fåborg
[image]

mvh
henning h087

Hvad er dette ??? Amagerbanen, men ??? ( 1 foto)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/3 2013, 23:07 (4298 dage siden) @ henning h087

Hej Erik

det kunne godt være denne
tegning h087
[image]

foto: SvJ
MFVJ K 240 ex DSB ZP 500 101, ca 1950 Fåborg
[image]

mvh
henning h087

------------

Hej Henning.

Tak for forslaget, men . . .

Mon ! ! ! ??? Bremsehuset på tegningen virker større end almindelige bremsehuse, men næppe så stort som det afbillede. Der synes på billedet fra Syrevej at være tale om et bremsehus, der er lige så bredt, som selve vognkassens bredde.

Jeg tror, i det mindste, at jeg må bede om andre / flere forslag :-)

Hilsen,

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2013

Avatar

Hvad er dette ??? Amagerbanen, men ??? ( 1 foto)

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 18/3 2013, 00:27 (4298 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg tror, i det mindste, at jeg må bede om andre / flere forslag :-)

En delvis nedskåret Q-vogn?

Hvad er dette ??? Amagerbanen, men ??? ( 1 foto)

af KimC, 18/3 2013, 07:02 (4298 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg tror, i det mindste, at jeg må bede om andre / flere forslag :-)


En delvis nedskåret Q-vogn?

Men taget ser ud til at have en rygning, lidt lig med det visse italienske godsvogne havde, det har Q vogne jo ikke.
Men ellers kunne det godt være en delvist nedskåret lukket godsvogn.
Der er vel for så vidt ikke noget til hinder for at det kan være en udenlandsk vogn?

Hvad er dette ??? Amagerbanen, med yderligere 2 fotos.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/3 2013, 10:46 (4298 dage siden) @ KimC

Jeg tror, i det mindste, at jeg må bede om andre / flere forslag :-)


En delvis nedskåret Q-vogn?


Men taget ser ud til at have en rygning, lidt lig med det visse italienske godsvogne havde, det har Q vogne jo ikke.
Men ellers kunne det godt være en delvist nedskåret lukket godsvogn.
Der er vel for så vidt ikke noget til hinder for at det kan være en udenlandsk vogn?

---------

Ja, --forslag er det dog, ---meeeeen . . . . og så måske især: HVORFOR.


En almindelig Amagerbane-Q-vogn:
[image]
Q-vogn (nummeret fortabte sig desværre i et fremskredent forfald). Amagerbro, juni 1963.

Amagerbanen havde imidlertid også lukkede godsvogne -I-vogne- opbyggede på oprindeligt (10 stk) åbne godsvogne, der fik påbygget en overdel med netop det ovenfor nævnte "italienske" tag (saddeltag med tagryg). Denne byggeform fremgår vist tydeligt af et foto som dette:

[image]
AB I 45, Amagerbro, juni 1963. Vognene benyttedes meget til transporter af hvidkålshoveder fra Amagers mange gartnerier.

Derfor er ovennævnte forslag vel ikke utænkelige. Dog:

Tilsyneladende omfatter "bremsehuset" både det første /yderste "fag" af den oprindelige vognkasse samt den overdækkede bremseplatform men . . . HVORFOR ???


Så, --flere forslag er stadig aktuelle.


Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=rullende-materiel-3


PS: Hvis man ser godt efter på det øverste foto, aner man den ene ende af en åben godsvogn, AB P 111. Denne vogn har sin åbne bremsepladsform, med det ellers vanlige rækværk, udgøres her af vandrette planker ! ! !
[image]

I bane bøger´s bog: "Damptog til Dragør" er der to gode billeder af denne vogn set mod netop dette "rækværk" (side 75 og 95).

HVORFOR ??? Kunne det have noget med ovenstående at gøre ???

.

Hvad er dette ??? Amagerbanen, men ??? ( 1 foto)

af Niels Munch, 18/3 2013, 11:02 (4298 dage siden) @ KimC

Men taget ser ud til at have en rygning, lidt lig med det visse italienske godsvogne havde, det har Q vogne jo ikke.
Men ellers kunne det godt være en delvist nedskåret lukket godsvogn.
Der er vel for så vidt ikke noget til hinder for at det kan være en udenlandsk vogn?

Amagerbanen beflittede sig i 1916-17 med at ombygge 10 af sine sine åbne Danzig-godsvogne litra P med 4 m akselafstand (PE-type) til lukkede med litra I. Ved ombygningen fik de netop spidstag:

[image]
AB I 40 Amagerbro november 1958. Den skal til/har været i Kettinge! (nm).

Nogle var brunmalede, som den viste, andre sorttjærede.

Jf. godsvognsoversigten blev alle håndbremsevognene ombygget, medens de 2 skruebremsede P 111 og 112 slap:

[image]
AB P 111 Amagerbro november 1958 (nm).

Jeg har lige siden, jeg som nybagt 13-årig og kameraejer mødte P 111 på Amagerbro, undret mig over træværket på skruebremsegelænderet.

Eriks billede leder mig nu til den vilde teori, at P 111 også blev ombygget i 1917; men da træbeholdningen slap op, var der kun til at overdække ca. 1/5 af vognen plus lidt tagskæg til bremsemanden. Således fik man en vogn med en lukket hestebås i den ene ende, og foret med halm kunne direktøren lade sig og sin hest transportere i den med godstoget til Dragør og derfra ride hjem.

Selv om det morede mig at skrive dette, glæder jeg mig til den sande forklaring!

Bonusbillede (med tak for jeres overbærenhed):

[image]
AB I 49 - Q 51 - Q 53 på Amagerbro, 22.09.1964 (nm).


Bedste hilsener
Niels af Dragør

Hvad er dette ??? Amagerbanen, men ??? ( 1 foto)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/3 2013, 11:35 (4298 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Flotte, illustrative fotos, og der er bestemt ikke brug for overbærenhed.

Måske morede Du dig ved at skrive dit forslag, og ja, vi er vel henne i den :-) ende af teorierne, --meeeen ! ! !

Hvem kan ellers have siddet i "bremsehuset" ??? En togfører med/på et lille træ-sæde (klapsæde), et lille bord (klapbord) og en lille reol til div. ekspeditionspapirer.

Han man hele tiden haft togførervogne /-pladser nok (under div. ombygninger / udrangeringer), eller har man lige manglet en togførervogn til godstogene ???

Erik V.
www.evp.dk

HejHvad er dette ??? Amagerbanen, men ??? ( 1 foto)

af Flemming N, 18/3 2013, 14:39 (4298 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej

Mon ikke P111 er bygget efter KPEV Musterblatt IId3 og oprindeligt udstyret med bremsehus? Dette er så senere fjernet, medens "plankeværket" på bremseplatformen bibeholdt. De der er i besiddelse af Stefan Carstens tyske "Godsvognsbibel" kan se nærmere på siderne 28 - 31.

Venlig hilsen Flemming N

HejHvad er dette ??? Amagerbanen, men ??? ( 1 foto)

af Flemming N, 18/3 2013, 14:48 (4298 dage siden) @ Flemming N

En lille tilføjelse. Jeg glemte at skrive.at det er i Bind 3, Offene Wagen, vogntypen er beskrevet.

VH Flemming N

Hvad er dette ??? Amagerbanen, men ???

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/3 2013, 18:59 (4297 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej.

Set fra min stol, har www.evp.dk været nede et par timer eller tre netop her i nogle af de travle eftermiddagstimer. Tilsyneladende er den nu oppe igen, --hvis nogle -i forbindelse med mit spørgsmål: "Hvad er det ???"- skal (skulle) ind på siden om Amagerbanens rullende materiel: http://evp.dk/index.php?page=rullende-materiel-3

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Hvad er dette ??? Amagerbanen, men ??? ( 1 ny scanning)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/3 2013, 01:42 (4296 dage siden) @ Erik V. Pedersen

En af vennerne har gjort mig opmærksom på nedenstående foto: "Til vejrs over banerne -- Luftfotos 1919-1939". --- Hvad er dette ???


[image]
Her er der ikke så meget at være i tvivl om: Amagerbanen, Syrevej st, Aktieselskabet for Kemisk Industri´s sidespor (1926), men . . .

[image]
Hvad er nu dette - næstsidste vogn til højre - en åben godsvogn med et "kæmpe" bremsehus og "tagudhæng" over bremseplatformen -- eller hvad ???

Selv mener jeg aldrig at have set eller hørt om en sådan vogn. En kendt AB-vogn i/med påbygget specialudførelse, en "ukendt" AB-vogn eller en fremmed vogn på "besøg".

(...)

Hilsen,

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=rullende-materiel-3

-----------------


Ny scanning direkte efter originalkopien:[image]
Hjælper det på muligheden for en løsning på "Hvad er dette" (næstsidste vogn) ???

Aner man et par små vinduer ind mod den åbne vognkasse, og synes der ikke at være en understøtning af "tagudhænget" over bremseplatformen, der her forekommer at være åben. Dermed svarer "bremsekupeens" "længde" tilsyneladende til "kun" vognens yderste fag, men i fuld vognbredde ! ! ! ???

Er der virkelig ikke nogen her i "Herreværelset", der har et godt bud (jeg har desværre heller ikke :-( ) ??? ! ! !

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=rullende-materiel-3

.

Hvad er dette ??? Amagerbanen, men ??? ( 1 ny scanning)

af John, 20/3 2013, 09:47 (4296 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hver gang jeg har set billedet fik det mig til at tænke på en togførervogn/Zugbegleitwagen som i hvert fald Fleischmann havde som model:
[image] - kan det lede på sporet?

Her er den igen - Amagerbanen, men ??? (1 luftfoto)

af Niels Munch, 15/1 2017, 10:21 (2899 dage siden) @ Erik V. Pedersen

[image]Amagerbro, Vermlandsgade. Ophav: Nowico. År: 1935. KBs Luftfotosamling - Id: NO-0511_01.tif (billedet er klikbart).

Et herligt billede, hvor vi ser lokomotivremisen med diesellok M 2 t.h. og en E-vogn bagved t.v. I stammen med tankvogne ses t.v. en udenlandsk godsvogn, derefter følger "mysteriet". På sporet bag tankvognene overdækkede AB I-vogne og et par Q.

Et udsnit:
[image](Større udgave bliver for pixelleret).

..... bestyrker teorien om, at det er en af de 2 P-vogne fra Danzig med bremseplatform/-hus, der er blevet overdækket tillige med ét fag af selve vognen. Er den læsset med ballast?

Men "hvorfor" er stadig ubesvaret.


M.v.h.
Niels

Her er den igen - Amagerbanen, men ??? (1 luftfoto)

af Svend, Storkøbenhavn, 15/1 2017, 14:54 (2898 dage siden) @ Niels Munch

Det mest interessante foregår i øverste venstre hjørne

Avatar

Her er den igen - Amagerbanen, men ??? (1 luftfoto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/1 2017, 17:37 (2898 dage siden) @ Svend

Det mest interessante foregår i øverste venstre hjørne

Sikken en gang lort at skrive..... ;-)

Her er den igen - Amagerbanen, men ??? (1 luftfoto)

af Mikael P, 15/1 2017, 21:28 (2898 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ikke for at "lege moderator"; men jeg finder at et nogenlunde civiliseret sprog er på sin plads, i dette forum!
Mikael P

Avatar

Her er den igen - Amagerbanen, men ??? (1 luftfoto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/1 2017, 21:43 (2898 dage siden) @ Mikael P

Ikke for at "lege moderator"; men jeg finder at et nogenlunde civiliseret sprog er på sin plads, i dette forum!

Ikke når man ved hvilke vogne, der er tale om.

Her er den igen - Amagerbanen, men ??? (1 luftfoto)

af Svend, Storkøbenhavn, 15/1 2017, 21:45 (2898 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ikke for at "lege moderator"; men jeg finder at et nogenlunde civiliseret sprog er på sin plads, i dette forum!


Ikke når man ved, hvilke vogne der er tale om.

.
Netop - og jeg blev i hvert fald ikke fornærmet ;-) :-D

Her er den igen - Amagerbanen, men ??? (1 luftfoto)

af Mikael P, 15/1 2017, 21:48 (2898 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Sorry! tænkte ikke lige på vognene fra "lortemøllen" ud på Amager.

Venlig hilsen.
Mikael P

Avatar

Her er den igen - Amagerbanen, men ??? (1 luftfoto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/1 2017, 21:49 (2898 dage siden) @ Mikael P

Helt okay. Den slags kan jo komme bag på enhver. ;-) :-P :-D

Her er den igen - Amagerbanen, men ??? (1 luftfoto)

af Niels Munch, 15/1 2017, 21:45 (2898 dage siden) @ Mikael P

Ikke for at "lege moderator"; men jeg finder at et nogenlunde civiliseret sprog er på sin plads, i dette forum!


Hej Mikael P.,

Den aktivitet, som Svend påpeger, og som Morten kommenterer, foregår i det kompleks under Københavns Grundejeres Renholdningsselskab, der i folkemunde var døbt "Lortemøllen".

Således indgår ordet "lort" blandt "tags" på www.vaeggen.dk - Københavns Museums billedbase, hvorunder der kan findes en billedsamling over KGR/R98's aktiviteter.

M.v.h.
Niels

Her er den igen - Amagerbanen, men ??? (1 luftfoto)

af Mikael P, 15/1 2017, 21:52 (2898 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels
Har beklaget og ændret min holdning til indlægget. Sommetider er man lidt for hurtig på tangenterne!!

Mikael P

Her er den igen - Amagerbanen, men ??? (1 luftfoto)

af Niels Munch, 15/1 2017, 22:14 (2898 dage siden) @ Mikael P

Har beklaget og ændret min holdning til indlægget. Sommetider er man lidt for hurtig på tangenterne!!


Alt OK, tør næsten ikke svare "shit happens"!

[image]
Niels

Her er den igen - Amagerbanen, men ??? (1 luftfoto)

af re20000, 15/1 2017, 22:54 (2898 dage siden) @ Mikael P

Ikke for at "lege moderator"; men jeg finder at et nogenlunde civiliseret sprog er på sin plads, i dette forum!
Mikael P

Bare rolig Mikael, jeg røg også i med begge ben og skulle lige til at skrive noget lignende...

Nold

Avatar

Her er den igen - Amagerbanen, men ??? (1 luftfoto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/1 2017, 23:07 (2898 dage siden) @ re20000

Ikke for at "lege moderator"; men jeg finder at et nogenlunde civiliseret sprog er på sin plads, i dette forum!
Mikael P


Bare rolig Mikael, jeg røg også i med begge ben og skulle lige til at skrive noget lignende...

Det vil jeg da sk... på!

(duk og MEGET hurtigt væk) ;-)

Hvis emnet har interesse, så foreligger der - som vist nok fortalt i en anden tråd - en saftig-ulækker artikel om det i Jernbanehistorisk Årbog '07. Det er god sengelekture.

Godnat herfra!
M:-Dten

Her er den igen - Amagerbanen, men ??? (1 luftfoto)

af Niels Munch, 15/1 2017, 18:12 (2898 dage siden) @ Svend

At Københavns Grundejeres Renholdningsselskab (KGR) var beskæftiget både dag og nat, ved de fleste, også at det mest var natrenovationen, der dryppede på Amagerbanen.

Og da vi for nylig har beskæftiget os med "orm", følger hermed en lang repræsentant for KGR-dag:

[image]KGRs "Lange Maren" - www.vaeggen.dk.

Trækkeren af den 2-etagers skraldespandssættevogn er en Commer Superpoise, en type der blev lanceret i 1955 - "lige til modelbanen".


M.v.h.

[image]Niels

Avatar

Her er den igen - Amagerbanen, men ??? (1 luftfoto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/1 2017, 18:27 (2898 dage siden) @ Niels Munch

At Københavns Grundejeres Renholdningsselskab (KGR) var beskæftiget både dag og nat, ved de fleste, også at det mest var natrenovationen, der dryppede på Amagerbanen.

Og da vi for nylig har beskæftiget os med "orm", følger hermed en lang repræsentant for KGR-dag:

[image]KGRs "Lange Maren" - www.vaeggen.dk.

Trækkeren af den 2-etagers skraldespandssættevogn er en Commer Superpoise, en type der blev lanceret i 1955 - "lige til modelbanen".

Trækkeren af den 2-etagers skraldespandssættevogn er en Commer Superpoise, en type der blev lanceret i 1955 - "lige til modelbanen".

Fotograferet på Prags Boulevard. Her er det samme sted i 2014:
[image]

Her er den igen - Amagerbanen, men ??? (1 luftfoto)

af Niels Munch, 15/1 2017, 19:25 (2898 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Fotograferet på Prags Boulevard. Her er det samme sted i 2014:
[image]


Den hvide industribygning t.v. er bygget 1922 og husede i mange år Celludan A/S, som var en blikvare- og celluloidfabrik.

M.v.h.
Niels

Avatar

Her er den igen - Amagerbanen, men ??? (1 luftfoto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/1 2017, 17:58 (2898 dage siden) @ Niels Munch

[image]Amagerbro, Vermlandsgade. Ophav: Nowico. År: 1935. KBs Luftfotosamling - Id: NO-0511_01.tif (billedet er klikbart).

Et herligt billede, hvor vi ser lokomotivremisen med diesellok M 2 t.h. og en E-vogn bagved t.v. I stammen med tankvogne ses t.v. en udenlandsk godsvogn, derefter følger "mysteriet". På sporet bag tankvognene overdækkede AB I-vogne og et par Q.

Et udsnit:
[image](Større udgave bliver for pixelleret).

..... bestyrker teorien om, at det er en af de 2 P-vogne fra Danzig med bremseplatform/-hus, der er blevet overdækket tillige med ét fag af selve vognen. Er den læsset med ballast?

Men "hvorfor" er stadig ubesvaret.

Se, det foto synes jeg er ret opklarende, for fra denne vinkel kan man tydeligt se, at vognen ikke blot er blevet lukket af og overdækket på det fag, der er nærmest bremseplatformen, men også, at selvbremseplatformen er blevet lukket og forsynet med sidedøre. Der har dermed været et ret stort rum, som man kan forestille sig udover siddepladser har rummet et bord og nogle reoler til fragtbreve etc.

Min teori er, at vognen er omdannet til mandskabs- og togførervogn for godstogenes rangerpersonale, måske samtidig med at banen omdannede en stor del af sine øvrige åbne vogne til lukkede vogne med en overbygning med sadeltag. Også vores "mystiske" vogn har jo sadeltag.

Amagerbanen var en meget sparsommelig (for ikke at sige nærig) bane. Samtidig var AB en af de privatbaner, der havde flest godskunder med firmaspor, så der var mange steder, hvor der skulle rangeres undervejs. Banen kørte i mellemkrigsårene flere daglige godstog og havde før 1938 ikke overtallige rejsegodsvogne til dette formål; E-vognene kørte i persontrafikken, som også var meget intensiv. Da persontrafikken blev indstillet i 1938, blev E-vognene disponible for godtrafikken. Den ene kørte herefter i godstogene, mens den anden blev udrangeret og brugt som godsekspeditionskontor på Amagerbro station ved Vermlandsgade. P-vognen må så være blevet overflødig som mandskabsvogn og kunne tilbageføres til sit oprindelige udseende.

Helt frem til 1970'eren havde AB i øvrigt en P-vogn med bremseplatform, som anvendtes af "baneafdelingen" bl.a. til samling af affald (selv synes jeg, at det er sjovere at samle frimærker, men dem om det...). Der ses ganske rigtig noget "ballast" i vognen på det nye foto, men den kan vel have fungeret som rullende svellelager for baneafdelingen. Også på AB var svelleudskiftning i mange år en ret fast foreteelse.

Men spørgsmålet om vognen bliver jo nok ikke besvaret, før der dukker noget skriftlig dokumentation op - hvilket måske er tvivlsomt.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak