En dag i Århus 1956
Sporskiftet længere fremme står til ”ligeud”, så Q-maskinen er næppe kommet med kulvogne derfra – medmindre nogen har skiftet sporet under toget.
Hvis Q-maskinen har kørt med kulvognene på nabosporet, hvorfor ligger den så inde foran motorvognen, faktisk helt ovre i hækken?
Det ser ud til, at den forreste kulvogn som er PF 157xx, blev mindre beskadiget end den næste, PF 15901, så uheldet er måske sket nede i rækken, så at sige.
Hvad der er sket, skal jeg på ingen måde forsøge at gætte mig frem til men, lige foran motorvognen anes en tvangsskinne - altså er der et sporskifte lige under den kulvogn, som fylder forreste del af billedet og, jeg er ret sikker på at, en del af jernbanemateriellet er "mødtes" i dette sporskifte.
At dømme ud fra den måde Q maskinen ligger på, tror jeg den har befundet sig på samme spor, som motorvognen og, altså ikke været en del af trækket med kulvogne
Ja, sporskiftet under kulvognen kan ses bedre på et af de andre billeder, og det er stillet til kulvognene. Jeg overvejede også, om Q-maskinen holdt foran motorvognen så langt fremme mod skiftet, at der ikke var frit spor, men jeg kan ikke på billederne se, at der skulle være et andet lokomotiv, som så har skubbet kultoget fremad. Og Q-maskinen ser ud til at være opfyret, da den væltede.
Hvis den forreste kulvogn har ramt og væltet Q-maskinen, hvorfor er der så store skader på den/de efterfølgende vogne?