Ugens Triangel - (LB) M 5 (2 fotos)

af Niels Munch, 13/3 2013, 19:19 (4302 dage siden)

Go' aften i forum,

Vi har før beskæftiget os med RGGJ-levninger, og det vil vi atter komme til for en kort stund:

[image]
RGGJ M 5 i Rudkøbing, 25.07.1962 (nm).

Ved Gjerrildbanens lukning i 1956 kom RGGJ M 5 til Langeland, hvor den bl.a. beskæftigede sig med færgerangering - uden at være omdøbt; men nummeret passede dog i rækken.

Det var mit andet (og sidste) besøg ved LB, der jo var dømt til at lukke pr. 29. september 1962, altså godt 2 måneder senere. Den venlige mekaniker Christoffersen, der viste mig rundt i LBs remise, har netop med M 3 kørt M 5 ud til fotografering. Han var en af dem, der holdt skansen til det sidste.

[image]
RGGJ M 5 i Rudkøbing, 25.07.1962 (nm).

Hvis man nikker genkendende til den lukkede endeperron med vinduer, så er det, fordi vognen oprindeligt er af én af de 6 seriebyggede Horsensvogne af Model XI fra 1929, nemlig HBS M 2, som kom til RGGJ i 1952.


Bedste hilsener
Niels


Flere motorvogne fra Triangel *her*

Ugens Triangel - (LB) M 5 (2 fotos)

af Georg Schmidt, 13/3 2013, 21:27 (4302 dage siden) @ Niels Munch

[image]
NFJ MG 7 og DE 34 i Bogense 1965.
Foto: H Fredslund-Andersen

Mvh
Georg

Ugens Triangel - (LB) M 5 (2 fotos)

af Niels Munch, 13/3 2013, 21:36 (4302 dage siden) @ Georg Schmidt

Kære Georg,

Tak for foto! NFJ MG 7 var jo også en RGGJ-levning (RGGJ M 4) og Scandias bud på, hvordan man ombygger en to-akslet personvogn (RGGJ C 1) til motorvogn.

Postpakvognen NFJ DE 34 er også interessant, den kom fra AHTJ (D 3) og var også et ombygningsprodukt.

Bedste hilsener
Niels


Billige jernbane T-shirts

Danske privatbaner

Læs historien om:
Vestsjællands Lokalbaner A/S

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak