Ugens Triangel - LJ M 5 (3 fotos)
Kære forum,
Den mindste af de "fuldbrede" Triangel'er må være RGGJ M 2, som ved Gjerrildbanens nedlæggelse i 1956 solgtes til Lollandsbanen, der i en årrække anvendte den til rangering i Sakskøbing:
LJ M 5 i Sakskøbing, august 1959 (nm).
På bagperronen, som ikke ses, stod en olietønde fyldt med gammelt jern - til forøgelse af adhæsionsvægten.
LJ M 5 i Sakskøbing 17.04.1965 (nm).
På det andet billede ses, at vognen har åben bagperron. Den var den eneste nybygning til privatbanerne, der ikke havde lukket bagperron. Og i øvrigt den eneste af sin slags (DfA Model XIII).
På billede 2 har den mistet toiletvinduet, kakkelovnen samt en tagkøler (i f.m. motorudskiftning ?).
I Sakskøbing afløstes den successivt af de 2 Fowler-traktorer fra FFJ/HP, og siden af en Köf.
Sit endeligt fik den i Bandholm:
I Bandholm skilte man sig af med bl.a. et par dobbeltvogne, en skinnebusbivogn - og M 5, foto 10.08.1969 (nm).
Bedste hilsener
Niels
Flere Triangel'er *her*.