Evt. fortegnelse over DSB anvendte hjulkøretøjer (lastbiler)
Kære Steff,
Såfremt det fine anlæg er tilpasset materielmæssigt epoke III (efter 1945 og frem til midten af 1960´erne), ville jeg vælge en bil fra denne epoke, som f.eks.:
Bedford MSD, DSB nr. 20 (K 35.091) Gb 1951 (DJM01-00003663).
Mig bekendt indførte DSB befordring af stykgods med lastbiler successivt fra 1949. Det fremgår også af teksten til lastbilfotos på jernbanekilder.dk, at bilerne dér er efter 2VK og har meget lave internnumre.
Det er også mit indtryk, at DSBs lastbilkørsel tog rigtig fart efter indførelsen i 1972 af "stykgodsknudepunkterne".
DSB har gennem tiderne haft aftale med private vognmænd om udkørsel af stykgods fra DSB stationer. På "min barndoms Buddinge" blev stykgods således udkørt af Hougaard i en grønmalet 3,5 tons amerikansk efterkrigs Ford med hans navn påmalet. Derudover fungerede han som portør på stationen og deltog i rangering m.v.
Jeg er aldrig stødt på systematiske kilder om DSBs lastbildrift, men jeg har hørt på vandrørene, at der muuuligvis kan være noget litteratur på vej om banernes biler (andet end busser).
Pakhuset ved Gråsten Station. Lastbilen er en Bedford type OLB fra ca. 1950 (N 1138). Der læsse DSB transportbeholdere. DSB's lastbilrute 273 kørte Sønderborg-Graasten-Broager. Fotograf: Ukendt. Gråsten Lokalhistoriske Arkiv - Nummer: B300681.
Beste hilsener
Niels