Borg billeder - T-maskiner
Godformiddag til alle
Som supplement til det af LBC skrevne:
DSB litra T nr. 297 indgik Cv Ar 21-07-1956 med DSB reservekedel nr. 1299, der var ilagt rammen den 01-09-1952 og fik reservekedel nr. 1297 (sin oprindelige kedel). Oversendt til Kh AUG 56 og ombygget til oliefyret varmemaskine, ibrugtaget 25-11-1956 og anvendt ved Mdt. Gb. Oliebrænder mv. stammer fra forsøg med oliefyret damplokomotiv fra DSB litra PR 904. Anvendt som togforvarmemaskine frem til 1965, da den igen faldt for revision den 21-08-1965.
Da man åbenbart ikke ønskede at anvende togforvarmningsmaskinen herefter og havde fundet en bedre måde at foretage togforvarmning på, blev den henstillet på ”udrangeringssporet” ved rampen til kuludleveringsanlægget ved Maskindepotet på Godsbanegården. Det skal dog her bemærkes, at anden kilde viser maskinen opstillet på ”ophugningssporet” angiveligt allerede i NOV 1964.
Her stod den i flere år uvirksom. Maskinen blev solgt jf. skrivelse M 8483/69 af 19-09-1969 til Nordisk Jern & Metal i Hedehusene. Indledningsvis skulle det dog have været afleveres til J. Levin på Islands Brygge. Men man blev nødt til at ændre ophugningen fra J. Levin på Islands Brygge og til Hedehusene og årsagen hertil var denne (ej bekræftet ved anden kilde), at lokomotivet ikke kunne klare kurven på den specielle jernbanebro over havnebassinet med Langebro. Maskinen satte sig fast og måtte have afskåret den underste del af kobbelhjulet for at komme fri, hvis også ses tydeligt på billeder af maskinen i Hedehusene.
Maskinen blev leveret til Hedehusene pr. 17-08-1970 og ophugget der.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler