1928 - hvordan såg en nymålet godsvogn ud?
Hallo Gerhard
Den henvisning NM kommer med ovenfor, med tegningerne fra det hedengangne ”UK-modeller ” fra JUN 1982 (tegning PTN, tekst JPB), er nok p.t. den eneste og bedste beskrivelse af litreringers og beskriftningers anbringelse på godsvognsmateriellet fra sen dansk epoke II og frem til dansk epoke III ca. 1961 ff.
Ændringer i både litreringers anbringelse og farver skete over mange år fra den dato/måned/år ændringen blev vedtaget. Normalt ændredes en vogn først når den faldt for stor reparation (S-Rev.) med mindre det drejede sig om den store om nummerering af alt godsvognsmateriel i 1941. Her blev der ofte påsat skilte med det nye nummer og det gamle overstreget. Derfor kunne der gå – og gjorde – der op til 8 år før end ændringen det var slået helt igennem! Og der er eksempler på, at vogne med en epoke II beskriftning har kørt op til midten af 1950´erne!!
Med hensyn til Trykluftbremsen ser det for mig ud som om, at bl.a. litra QRB havde denne fra leveringen allerede i 1922 ff. (Jf. DRIFTSMATERIELLET 1. udgave 1977, side 103.1, Dansk Jernbanearkiv ved Per T. Nielsen). Årsagen var jo den simple, at vognene skulle bl.a. køre kvægtransporter til Tyskland, hvor netop denne bremse var indført tidligere.
Hjørnemærkerne (Bremsetype) bliver først aktuelle i slutningen af 1930´erne hvor en del vognmateriel enten får Trykluftledning (2. underlitra ofte L, en hvid hjørnemarkering på de brune/røde godsvogne) eller fuld trykluftbremse (2. underlitra ofte B, normalt to hvide hjørnemarkeringer på de brune/røde godsvogne). Bremsetypen fremgik (fremgår) også af påskriften på vangerne. Hjørnepåskrifterne varierede i udseende om hvilken bremsetype vognen havde, international- eller ikke international godkendt og om det udelukkende kun var en godsvognsbremse eller en kombineret gods- og personvognbremse.
Husk på, at bortset fra de hvide vogne, var de åbne og lukkede godsvogne malet i ”DSB 1929 nr. 3 brun” der helt frem til 2. Verdenskrig (og lige efter) var en mere rødlig RAL 8012, for herefter at ændres til en ”ny” nr. 3. brun RAL 8015 (og dette kan man så slås om).
Mange lukkede og åbne godsvogne havde, selvom Trykluftbremse, også en skruebremse i et tårn (2. underlitra f.eks. R).
Derfor skal man i FREMO og alle andre steder selvfølgelig, ofte sige at det er den og den vogn man fremstiller, da den på dette tidspunkt (et billede er bedst) så ”sådan ud”!
Rangerplatformen (DSB udgaven) som du omtaler, kommer først i 1939 jf. ”Samlingstegning NV.12.205 af 17-05-1939”, da Tårnbremsehuset fjernes og skruebremsen anbringes på gavlen.
Håber det gav lidt hjælp.
Grüsse
Steffen Dresler