Skibe i havn med loko på kajen
Hejsa,
Så er der endnu en nød at knække. Ingen oplysninger haves overhovedet, men det kan være Sønderjylland jf. bølgeblik-skuret. Hvor, hvornår og hvilken anledning savnes.
Hejsa,
Så er der endnu en nød at knække. Ingen oplysninger haves overhovedet, men det kan være Sønderjylland jf. bølgeblik-skuret. Hvor, hvornår og hvilken anledning savnes.
Der er jo ikke så mange muligheder, hvis vi ser noget Kreisbahntrækkraft på en havnebane. Det ligner noget fjord/sund-noget.
mvh
-ivar
1 - Er det en Orenstein lokomotiv - som Aabenraa Amtsbaner havde?
2 - Den lille sandbukke kasse, ligner også jernbanespor som stopper ved kasse, normalspor ?
1 - Er det en Orenstein lokomotiv - som Aabenraa Amtsbaner havde?
For mig ligner det mest en klat, men jeg har heller ikke så meget forstand på damplokomotiver.
Jeg har også haft Sønderborg havn i tankerne ... med Gasværksbanen, passer næsten med bagdel af lokomotivet.
og hvis man ser på deres kort ( pkt. 2 ved Valsenmøllen ), lodseplads.
https://ekleinbahn.dk/onewebmedia/gasv%c3%a6rksbanen.pdf
inden Chr. X bro blev bygget, igen - syntes ikke at det passer med omgivelser
For mig ligner det mest en klat, men jeg har heller ikke så meget forstand på damplokomotiver.
Meget mere end en "klat" er det ikke, og måske fantasien spiller mig et puds. Men jeg mener at se baggavlen af et damplok med kasketskygger over vinduerne og 2 sidepuffer, altså preussisk normalspor.
Dampskibet er dansk, og kontorflaget (hvidt malteserkors på mørk (blå) bund) kan være DFDS. Men de anvendte ikke malteserkorset på skorstenen; det gjorde rederiet Hafnia. Så det må vi nok have "Shipmik" på banen for at udrede.
M.v.h.
Niels
For mig ligner det mest en klat, men jeg har heller ikke så meget forstand på damplokomotiver.
Meget mere end en "klat" er det ikke, og måske fantasien spiller mig et puds. Men jeg mener at se baggavlen af et damplok med kasketskygger over vinduerne og 2 sidepuffer, altså preussisk normalspor.
Det er jeg enig i. To puffer og normalspor.
Historisk Arkiv for Haderslev Kommune - Nummer: B32757. Klik på billedet for stort format.
Mine argumenter:
Godsvognen længst væk er skubbet op i sandbunken.
T.h. et "udvendigt" hjørne af havnekajen med 2 mørke "pullerter" e.lign., én på hver sin side af hjørnet.
Brolægningen mellem jernbanespor og kajkant t.h. synes at passe.
Bølgeblikskuret er skjult bag jernbanevognene.
En gaslygte ses ud for sejlskibet t.v., hvor damperens anløbsplads ca. er.
Damploket står på det spor, der kurver om bygningen t.v.
Og således forblændet kan jeg faktisk ikke finde noget, der ikke passer.
Hvad mener forums eksperter?
M.v.h.
Niels
Historisk Arkiv for Haderslev Kommune - Nummer: B32757. Klik på billedet for stort format.Mine argumenter:
Godsvognen længst væk er skubbet op i sandbunken.
T.h. et "udvendigt" hjørne af havnekajen med 2 mørke "pullerter" e.lign., én på hver sin side af hjørnet.
Brolægningen mellem jernbanespor og kajkant t.h. synes at passe.
Bølgeblikskuret er skjult bag jernbanevognene.
En gaslygte ses ud for sejlskibet t.v., hvor damperens anløbsplads ca. er.
Damploket står på det spor, der kurver om bygningen t.v.Og således forblændet kan jeg faktisk ikke finde noget, der ikke passer.
Hvad mener forums eksperter?
M.v.h.
Niels
Hej Niels
Du ved jo, hvad jeg mener om dine argumenter; de er (som regel) gode, og det er de også i dette tilfælde, hvor detaljerne synes at stemme.
Jeg vil betragte stedet som LØST, men så er der lige dateringen og evt. skibenes navne at afklare. Lad os få nogle bud.
Et andet spørgsmål - siden du nævner at Blikskuret er lidt "tysk"
Var der kun tysker der havde / brugte disse skurer / hytte?
som ikke var en kendt model nord fra Kongeå ...
Jeg vil betragte stedet som LØST, men så er der lige dateringen og evt. skibenes navne at afklare. Lad os få nogle bud.
Tak, Morten. Du har naturligvis klikket på linket til arkiv-billedet og dér set, at perioden anslås til 1910 - 1913. Jeg tror imidlertid, at "dit" billede er lidt ældre; men det kan skibskyndige nok komme nærmere.
M.v.h.
Niels
Hej Baumann,
På dette postkort ses et blikskur på Haderslev havnekaj, t.h. for gaslygten ved drengene:
Haderslev Havn. Den gamle toldbygning der lå på Pakhuskajen. Periode: 1895 - 1905. Fotograf: Ukendt. Historisk Arkiv for Haderslev Kommune - Nummer: B32790. Klikbart billede.
Blikskuret ligner Mortens til forveksling. Kunne skurene mon flyttes rundt på havnen til de anløb, hvor toldforretning (i overensstemmelse med sædvanlig tysk grundighed) skulle udføres?
M.v.h.
Niels
..... og evt. skibenes navne at afklare. Lad os få nogle bud.
Aye, så kaster jeg mig ud på dybt vand og foreslår:
S/S RUSS af København. Skibet sejler med fuld dækslast af tømmer. MfS Billedarkiv, filnr. 000016263.jpg.
Fotografiet er mærket "03", hvilket jeg antager kan være optagelsesåret.
Både skorstensmærke og kontorflag er et hvidt malteserkors. Af mange arkivbilleder fra Haderslev Havn fremgår, at der blev landet tømmer på havnen. Mortens skib kan således have medført en last tømmer, og alle synlige skibsdetaljer billederne imellem, herunder skonnertrigningen, synes at stemme.
Her er yderligere et foto af S/S RUSS, som overvejende sejlede i Østersøen:
S/S RUSS af København. Svendborg Byhistoriske Arkiv - Nummer: B101275.
S/S RUSS (NJFM) er bygget i Storbritannien (Middlesbrough) i 1897 til A/S Det Dansk-Russiske Dampskibsselskab, København. Solgt i 1920 til D.F.D.S., København. Solgt i 1922 til svensk rederi. Torpederet i 1940 af tysk "U-13" og totalforlist. Kilde: https://mfs.dk/wp-content/uploads/2016/05/R-R.pdf .
Ovennævnte med forbehold, idet rederiet kan have haft andre dampskibe med tilsvarende signalement, og som jeg ikke kender/har fundet. Så jeg lader mig gerne belære af de skibskyndige .
M.v.h.
Niels
Shipmik har været på banen i denne gamle tråd, der bl. a. handler om skorstensmærker: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=14925
Ud fra det jeg kan sammenstykke af forskellige søgninger, kom malteserkorset først på skorstenen i 1967. Rederiet Hafnia, som du er inde på i et tidligere indlæg, bliver først oprettet i 20'erne.
Hvad siger du til dette fartøj: https://www.stamps.dk/da-DK/lot/161634/danmark-pawel-andrejeff-s-s-det-dansk-russiske-d...
mvh
-ivar
Nu spørger jeg bare ud af den blå luft, var der normalspor på havnen i Haderslev før 1920 - jeg går ud fra, at smalspor ikke er preussisk normalspor.
mvh
-ivar
Hej Ivar,
Af det billedmateriale, jeg har gennemgået, fremgår det, at A/S Det Dansk-Russiske DS på sine skibe førte både kontorflag og skorstensmærke med hvidt malteserkors på mørk (formentlig blå) baggrund.
A/S Det Dansk-Russiske DS stiftedes 1893 af de Carlske Rederier og drev rutefart og almindelig handel på Østersøen. Nedlagt ca. 1920 og overtaget af DFDS.
Vedr. S/S PAWEL ANDREJEFF har jeg "i farten" set bort fra skibet, især fordi rederiet solgte hende allerede i 1894.
M.v.h.
Niels
Nu spørger jeg bare ud af den blå luft, var der normalspor på havnen i Haderslev før 1920 - jeg går ud fra, at smalspor ikke er preussisk normalspor.
mvh
-ivar
Den normalsporede havnebane åbnede i 1899.
Nu spørger jeg bare ud af den blå luft, var der normalspor på havnen i Haderslev før 1920 - jeg går ud fra, at smalspor ikke er preussisk normalspor.
Hej Ivar,
Der var rent faktisk 4-strenget spor.
M.v.h.
Niels
Hej Niels
Det jeg bygger det på er, at S/S Russ - som hun hedder ved DFDS -- først er kommet til i 1920 jvf. http://www.jmarcussen.dk/maritim/skibsliste/side.php?id=10411
Der er vi jo efter den tid, der er bred enighed om, hvis vi kalde fire bidragydere for mange.
Noget af det,som Tietgen kunne var branding - hvis jeg ellers husker min erhvervshistorie ret - så skorstensmærker og øvrige distinktioner er nok ret hurtigt blevet flået af.
Hvorom alting er, det er meget normalt, at skibe skifter navn ved salg. Jeg kan ikke finde nogen forhistorie på Russ. ej heller nogen efterhistorie på Pawel
mvh
-ivar
Fint begge - taget til efterretning. Stejl læringskurve i 2022 indtil videre.
mvh
-ivar
Hej Ivar,
Marcussen skriver om S/S RUSS under "Rederi": "B(ygget) til Det Dansk-Russiske D/S A/S, København, reg. R. 1897-08-26".
Desuden kan du følge skibet på Frederichsens skibsliste, her er det lettest at søge (Ctrl+F) på kendingsbogstaverne NJFM: https://mfs.dk/wp-content/uploads/2016/05/R-R.pdf .
Samme for S/S Pawell Andrejeff, https://mfs.dk/wp-content/uploads/2016/05/O-Q.pdf . Brug Ctrl+F og søg evt. på kendingen NGSP. Og Marcussen: http://www.jmarcussen.dk/maritim/skibsliste/side.php?id=11405 . Dansk-Russisk solgte hende først 1912, sorry - jeg misforstod MfS billedteksten.
Skibslisterne for damp- og motorskibe finder du her: https://mfs.dk/ms-videnscenter/arkiv/registre/danske-damp-og-motorskibe-1819-1979/ - og lister for sejlskibe her: https://mfs.dk/ms-videnscenter/arkiv/registre/danske-sejlskibe/ . Listerne omfatter "kun" skibe, der har været dansk registrerede - på et eller andet tidspunkt.
M.v.h.
Niels
PS: Hvordan går det med indlæringskurven ?
Ja, grin du bare - jeg kan tåle det. Vi kan vel i det mindste blive enige om, at skibet på fototidspunktet ikke er ejet af DFDS.
mvh
-ivar
Yes, modtaget - Pawel overgår til Northern Steamship, der er et datterselskab til Dansk-russisk.
mvh
ivar
Vi kan vel i det mindste blive enige om, at skibet på fototidspunktet ikke er ejet af DFDS.
Ork ja, Ivar, men har vi ikke hele tiden været det?
M.v.h.
Niels
Jo Niels - bortset fra, at du i et tidligere indlæg antyder, at skibet bærer DFDS kontorflag. Nu skal vi ikke insektformere - hvis du mener, det er S/S Russ tilhørende Dansk-Russisk og senere overtaget af DFDS, så er jeg med på den - men Pawel ligner nu ret godt.
mvh
-ivar
Det kan snildt være S/S RUSS, selvom skibet ser kortere ud på trådfotoet, hvilket dog kan skyldes det spidse fotovinkel.
Dateringen må så være før Genforeningen (lokoet) og et pænt stykke tid efter 1899 (havnesporen ser ikke just nyanlagte ud). Det forreste sejlskib kan man vist ikke udlede noget ud fra, så en datering midtvejs mellem 1900 og 1920 = ca. 1910?
Blikskuret ligner Mortens til forveksling. Kunne skurene mon flyttes rundt på havnen til de anløb, hvor toldforretning (i overensstemmelse med sædvanlig tysk grundighed) skulle udføres?
Så stor var havnen vist ikke, at det var nødvendigt?
Jo Niels - bortset fra, at du i et tidligere indlæg antyder, at skibet bærer DFDS kontorflag. Nu skal vi ikke insektformere - hvis du mener, det er S/S Russ tilhørende Dansk-Russisk og senere overtaget af DFDS, så er jeg med på den - men Pawel ligner nu ret godt.
Ja, jeg tænkte her højt omkring rederiers anvendelse af malteserkorset og udtrykte tvivl.
Pawel ligner godt, har samme type rigning; men jeg får ikke rigtig agterstævnen til at passe.
Endelig tog jeg her et generelt forbehold for bestemmelsen, da Mortens billede som udgangspunkt ikke er det bedste, og jeg ikke er "skibskender", højst forsøger mig som fototyder.
M.v.h.
Niels
Hej Morten,
Din datering kan jeg - jf. mit udsagn her - ikke være uenig i.
M.v.h.
Niels
Ca. 1910, og her regner jeg (som næsten altid) med +/- 5 år til hver side.