Visit i Salzburg 1977 (6 fotos)

af Niels Munch, 27/12 2021, 17:03 (1095 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 27/12 2021, 18:00

God 3. juledag,

Som jeg vist røbede i mit indlæg om Pinzgauer Lokalbahn, var der under familieferien i 1977 ved Zell am See også lejlighed til et kig i Salzburg.

Om det var juletidens nostalgiske filmrepertoire, der mindede mig om det, ved jeg ikke. Men den 23.06.1977 stoppede vi børnene (4½ hhv. 2½) ind på bagsædet af den lejede Polo og satte kursen de ca. 85 km til Salzburg - gennem den lille bid Tyskland med Berchtesgadener Land og byen Bad Reichenall.

Vel fremme i Salzburg parkerede vi bilen inde i Möncheberg og gik på opdagelse i Altstadt, kulminerende med et besøg oppe på fæstningen Hohensalzburg, hvor vi skaffede os vaffelis og overblik:

[image]Udsigt fra Hohensalzburg, nordlig blikretning, 23.06.1977 (nm).

Op til Hohensalzburg kommer man pr. kabelbane (Standseilbahn "Festungsbahn"), den ældste (1892) af sin art i Østrig.

De 2 tårne t.h. er domkirken, kirken t.v. for midten er Franziskanerkirche. Bag Altstadt flyder Salzach, og i det fjerne i Neustadt t.h. for højhusene findes banegårdene, såvel Hauptbahnhof som Lokalbahnhof.

Dér satte vi kursen ud med besøg undervejs i den smukke park ved Schloss Mirabell:

[image]Salzburger Obus (trolleybus) ved stoppestedet Mirabellplatz og slottet, 23.06.1977 (nm).

Led-trolleybussen er fra en serie bygget af østrigske Gräf & Stift 1961-66, udrangeret i 1980'erne.

Ved Lokalbahnhof var netop ankommet tog fra Lamprechthausen:

[image]Salzburger Stadtwerke-Verkehrsbetriebe (SVB) motorvogn ET 3003 med uidentificeret bivogn, Salzburg Lokalbahnhof 23.06.1977 (nm).

[image]

[image]

Motorvognen er én ud af 3, bygget 1950-51 af Simmering-Graz-Pauker (SGP). Den viste vogn, der eksisterer som "Traditionszug", var leveret som bivogn, men forberedt som motorvogn, hvortil man senere skaffede banemotorer, bl.a. fra udrangeret ellok. Om banen og dens meget alsidige materiel gennem tiden, se: http://www.regionale-schienen.at/0_bahnenInSalzburg_slb.asp?bereich=0&mid=2&show=1 .

I dag drives lokalbanen af SALZBURG AG, der bl.a. også driver byens trolleybussystem samt fra 2008 Pinzgauer Lokalbahn. Lokalbahnhof blev i 1996 underjordisk, og der er - endnu ikke realiserede - planer om tunnelbane til Mirabellplatz.

Det trak selvfølgelig i Deres udsendtes ben for at traske yderligere godt ½ km ud til banens depot i Itzling (hvor toget rangerede ud), men der skulle også tages hensyn til familiens mindste ben, og der var trods alt 2½ km tilbage til Poloen.

Og så var det jo - som sædvanlig - ikke en tog-, men familieferie, som vi i øvrigt rundede af med en tur med Schmittenhöhebahn, Land Salzburgs første Seilbahn (1927) og Østrigs femte. Heroppe fra (1.949 m o.h.) er der en formidabel udsigt over byen Zell Am See med Zeller See:

[image]Schmittenhöhebahn 24.06.1977 (nm).

..... som billedet desværre ingen retfærdighed yder. Banen har siden (i 2009) fået nye gondoler, tegnet af Porsche Design Studio.

Det var lidt fra en sommerlig smuttur til Salzburg i 1977. Andre forumdeltagere har givetvis også været på de kanter, og man er velkommen til at hænge flere billeder på denne tråd.

Husk, de "indbyggede links" leverer baggrundsinfo.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak